România va lansa în curând prima licitație pentru cumpărarea a 12 trenuri alimentate cu hidrogen. Dacă achiziția merge bine, garniturile ar urma să ajungă pe șine în 2 ani.
Uniunea Europeană finanțează cumpărarea acestor trenuri sută la sută prin Planul Național de Redresare. Dar, impune condiții stricte. Licitațiile să fie organizate ca la carte fără întârzieri. Altfel nu primim niciun ban, anunță Știrile Pro TV
28 noiembrie - Profit Financial.forum
După aproape 15 ani de când nu a mai cumpărat niciun tren nou, țara noastră speră să adopte cea mai modernă tehnologie care pune în mișcare locomotivele pe calea ferată.
Ministerul Transporturilor vrea să cumpere 12 trenuri alimentate cu hidrogen.
Spre deosebire de trenurile diesel, cele pe hidrogen nu scot fum ci apă. Așa că nu poluează. Prin urmare Uniunea Europeană este de acord să finanțeze sută la sută achiziția cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență.
Un tren costă peste 10 milioane de euro și are nevoie de stații de alimentare. Una singură poate costa în jur de 15 milioane de euro, dar Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu vrea să le cumpere. Plănuiește să oblige câștigătorul licitației să se ocupe de mentenanță și de alimentarea vagoanelor cu hidrogen.
Potrivit proiectului, prin PNRR, trenul va ajunge obligatoriu în Gara de Nord. Aici ar putea exista o stație de încărcare cu hidrogen. Garnitura își va face plinul apoi își va continua drumul spre Otopeni sau spre Pitești. Potrivit primelor informații, autonomia unei astfel de mașinării este de 1.000 de kilometri.
Trenurile cu hidrogen seamănă cu săgețile albastre pe care le vedem acum pe șine. Doar că vor fi mai mari și în loc de 2 vagoane cu peste 100 de locuri, vor avea trei vagoane cu 150 de locuri.
Primul ar putea ajunge în Romania în 2024 și asta pentru că Programul Național de Redresare și Reziliență stabilește termene clare.
”În aprilie-mai să lansăm licitația. Calendarul estimat depunere oferte a doua jumătate 2022. 2026, la începutul anului, să avem toate 12 trenurile”, spune Ștefan Roșeanu, directorul Autorității pentru Reforma Feroviară:
Dacă nu respectă toate termenele asumate prin PNRR și în alte proiecte finanțate de UE, statul român pierde banii, se arată în regulament.
Experții de la Banca Europeană de Investiții încearcă să-i ajute pe funcționari să nu întârzie atragerea acestor fonduri așa cum s-a întâmplat în trecut.
Trenuri cu hidrogen există deja sau vor fi introduse în cel mai scurt timp în Franța, Germania, Olanda, Italia și Austria. Marea Britanie își propune chiar să înlocuiască toate garniturile clasice cu unele pe hidrogen.