România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul motorizare, cu cel mai mic număr de autoturisme la 1.000 de locuitori, dar nu are cel mai vechi parc auto, așa cum lăsau să se înțeleagă autoritățile și unii reprezentanți ai industriei auto.
România se află pe locul 9 în UE, după numărul de autoturisme aflate în uz (5,1 milioane de autoturisme), și pe locul 10, după numărul total de autovehicule aflate în circulație, cifrele fiind asemănătoare cu cele din Belgia, Grecia și Cehia, țări cu o populație mult mai mică decât cea din România.
Din acest motiv, gradul de motorizare din România, potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA), cu densitatea de autoturisme la 1.000 de locuitori, este cea mai redusă în România, cu o valoare de 261 de autoturisme (date valabile pentru 2015, publicate luna aceasta). Media la nivelul Uniunii Europene este de 460 de autoturisme la 1.000 de locuitori, iar în Europa (inclusiv Rusia, Turcia și Ucraina) este de 406 autoturisme. Țările cu densitatea cea mai mare de autoturisme sunt Luxemburg (661), Italia (616) și Germania (548). Următoarea clasată deasupra României este Ungaria, cu 325 autoturisme.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Importul mașinilor second hand are un impuls serios. Care sunt cele mai cumpărate mașini. Profilul mașinii SH din GermaniaVechimea medie a parcului auto din România era, în 2015, de 15,3 ani, nefiind cea mai mare din UE și nici din Europa. Acest fapt ar putea părea surprinzător pentru cei care se temeau de importurile de mașini second-hand din vestul Europei. Țara cu cea mai mare vechime a parcului auto este Polonia (peste 17 ani vechime), o țară care a abordat diferit piața auto, cu politici mai relaxate. Polonia este singura țară din Europa care nu a înregistrat o criză pe piața auto în perioada 2007 – 2010, are cel mai mare parc auto după Big Five, are cea mai mare flotă de vehicule comerciale din Europa (peste Germania!) și cel mai mare ritm de creștere al pieței de automobile noi în 2017.
Vechimea medie a parcului auto din UE, în 2015, era de aproape 11 ani.
La capitolul combustibili utilizați, în 2015, România avea una dintre cele mai mari ponderi a motoarelor pe benzină în UE, aproape 62% din autoturismele aflate în parcul auto fiind alimentate cu benzină, peste media europeană, de 55%. Țările care au reușit să țină departe motoarele diesel poluante sunt Grecia și Slovacia, care au peste 90% din parcul auto echipat cu motoare pe benzină, grație legislației prohibitive.