Segmentul vehiculelor electrificate, adică BEV, hibride, PHEV și mild-hybrid, a crescut cu un procent apropiat de cel al pieței, respectiv 39,3%, dar efectul a fost generat în special de motorizările full-hybrid, care au avansat cu 63%, ajungând la aproape 18% din totalul pieței.

În același timp, mașinile PHEV chiar dacă nu au decât 6,5% din piață, și-au majorat volumul înmatriculărilor cu 86%, iar cele electrice au crescut de asemenea substanțial, cu 52%, dar cota lor de piață a fost de asemenea ceva mai redusă, la 6%.
Dan Vardie, președintele APIA, spune că „rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto”, dar atrage atenția că „aceste cifre trebuie interpretate cu prudență”. Argumentele aduse de Vardie sunt similare cu cele prezentate de Profit.ro în analiza pieței auto făcută pe baza cifrelor DGPCI:
„Pe de o parte, efectul creșterii TVA, aplicat de la 1 iulie, ar fi putut genera o accelerare artificială a înmatriculărilor, mulți cumpărători grăbindu-se să finalizeze achizițiile înainte de majorarea prețurilor.
Pe de altă parte, septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, cu doar 8.913 unități înmatriculate, ceea ce face ca procentul actual de creștere să pară mai spectaculos decât este în realitate”.

APIA consideră că reluarea Programului Rabla, chiar și într-o formă drastic ajustată, cu un buget redus și cu o bază de clienți semnificativ îngustată, ar putea susține o revenire a vânzărilor de autovehicule.
„Interesul inițial ridicat arată că publicul rămâne receptiv la programele de reînnoire, dar impactul real asupra pieței va depinde de ritmul de procesare și de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început”.

Dan Vardie este de părere că vom avea o privire de ansamblu peste câteva luni.
„În concluzie, datele din septembrie trebuie privite mai degrabă ca un efect de redresare statistică decât ca o revenire solidă, iar evoluția următoarelor luni va fi esențială pentru a confirma dacă piața intră într-o fază de creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural favorizat de contextul fiscal și calendaristic.”
În total, au fost înmatriculate 12.409 autoturisme (+39%) în septembrie, Dacia (4.124 unități, +93,7%) și Renault (1.139 unități, +140,8%) fiind cele mai vândute mărci și având totodată și cele mai mari creșteri. Dacia se numără, însă, printre mărcile care încă mai raportează scăderi față de anul trecut, având un volum de 31.002 autoturisme înmatriculate pe primele nouă luni din acest an (-9,3%).
Situația se regăsește la cele mai vândute trei modele din România: Logan, care a crescut în septembrie cu 72,4%, are un declin de 10,5% pe primele trei trimestre, Duster, cu +97,7% în septembrie, are o scădere mare, -14,4%, de la începutul anului, iar Sandero, cu +64,3% în septembrie, are cu -5,1% mai puține unități înmatriculate în acest an.

În total, piața auto din România a însumat în primele trei trimestre 108.067 autoturisme înmatriculate, cu un declin de -5,2% față de perioada similară din 2024.