RETROSPECTIVĂ Eliminarea timbrului de mediu a condus la explozia importurilor de mașini SH, dar și la creșteri record pe piața de mașini noi

RETROSPECTIVĂ Eliminarea timbrului de mediu a condus la explozia importurilor de mașini SH, dar și la creșteri record pe piața de mașini noi
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 31 dec 2017

Pentru piața auto din România, anul 2017 a adus o creștere fără egal în ultimii 10 ani, dar și o explozie pe segmentul automobilelor second-hand. Eliminiarea timbrului de mediu pentru automobile a generat importuri de mașini rulate fără precedent.

Una dintre promisiunile guvernului PSD în perioada electorală a fost eliminarea taxei auto, intitulată oficial timbru de mediu, iar aceasta a fost pusă în practică începând cu luna februarie. Criticată de companiile implicate în comerțul cu automobile noi, inclusiv de producătorul Dacia, măsura a generat creșteri de 60 – 70% pentru importurile de mașini second-hand, marea majoritate din Germania.

Urmărește-ne și pe Google News

Românii, dornici să-și cumpere un automobil cu doar câteva sute până la câteva mii de euro, fără a mai fi împovărați de taxa auto, au invadat birourile de înmatriculări și au făcut cozi de câteva luni la RAR pentru a-și putea înmatricula mașinile. Deși lucrurile s-au temperat parțial pe parcursul anului, măsura a influențat și vânzările de automobile noi, astfel că aglomerația a fost dublată de cei care și-au înmatriculat mașinie noi. Cifrele DRPCIV arată că în primele 11 luni au fost introduse în țară 474.487 de autoturisme rulate, în comparație cu un număr de numai 276.347 în perioada anterioară, ceea ce a însemnat o creștere de 71,7%. În ultimele două luni din an, creșterile au urcat din nou, ajungând la aproape o dublare a valorilor față de anul trecut, de teama introducerii unei noi taxe.

Analizele Profit.ro pe cifrele statistice arată că cele mai cumpărate mașini rulate din import au fost, anul acesta, VW Golf, VW Passat și Ford Focus, în timp ce grupele de vechime cele mai cumpărate au fost între 11 și 13 ani de la data fabricației. Evoluția este una care atrage atenția asupra gradului ridicat de poluare pe care îl aduc cu ele aceste vehicule, dar, în același timp, nu este decât o echilibrare a nivelului extrem de scăzut de motorizare pe care îl înregistrează România, aflată pe ultimul loc în Europa.

RETROSPECTIVĂ Eliminarea timbrului de mediu a condus la explozia importurilor de mașini SH, dar și la creșteri record pe piața de mașini noi

Mașinile noi au beneficiat și ele din plin atât de eliminarea taxei auto, cât și de creșterea economică și de Programul Rabla. Absența taxei auto a influențat piața din două direcții: în primul rând, au fost liberalizate vânzările de mașini SH interne. Pentru cine nu știe, multe din autoturismele de pe șosele, cele mai multe Dacia Logan, nu puteau fi vândute fără achitarea retroactivă a taxei auto. Valoarea acesteia se ridica, în multe cazuri, la 1.000 – 2.000 de euro, mult peste valoarea de piață a mașinii. Odată deblocată piața, românii au scăpat de mașinile vechi și au cumpărat mai multe mașini noi. Înmatriculările de autoturisme au ajuns, în noiembrie, la 98.116 unități, cu 14% mai multe decât anul trecut, dar cu o premieră după mulți ani: va fi depășită bariera de 100.000 de autoturisme înmatriculate.

Cele mai vândute mașini în 2017 au rămas cele trei modele de la Dacia, Logan, Duster și Sandero, în această ordine. Cel mai vândut automobil de import a fost Skoda Octavia.

În total, parcul auto al României a crescut cu 572.603 autoturisme noi și rulate, cu 52% mai multe decât anul trecut. 

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto
dacia