Guvernul Orban a decis, marți, prin ordonanță, preluarea de către ministerele de resort a investițiilor în regim de parteneriat public-privat, inițiate în fosta guvernare Dăncilă, precum autostrăzile Comarnic-Brașov și Târgu Neamț-Iași. În decurs de maximum 10 zile după adoptarea ordonanței, ministerele vor prezenta în ședință de guvern un nou plan de derulare a acestor proiecte, inclusiv mod de finanțare și termene de execuție.
”În esență, vorbim de alte inginerii marca Vâlcov descoprite la diverse instituții. De această dată, din nou, ne întoarcem la Comisia de Prognoză și vă propunem să anulăm procedurile de contractare a investițiilor în parteneriat public-privat inițiate de Comisiai Națională de Strategie și Prognoză (CNSP). Ne referim în principal la două proiecte majore de infrastructură esențială, respectiv autostrada Comarnic-Brașov și Tg. Neamț-Iași”, a spus atunci Dancă, care a reluat marți aceste acuzații
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ionel Dancă a precizat marți că este posibil ca unele proiecte propsue de fosta guvernare să nu fie realizate, ordonanța prevăzând anularea procedurilor inițiate de CNSP.
Primul proiect în regim de parteriat public-privat a fost anunțat de fostul Guvern Dăncilă, la începutul anului trecut, în sănătate și prevedea construcția clinicii mutlifuncționale Dr Calistrat Grozovici, costul fiind estimat la peste 650 milioane lei.
Ulterior, fotul premier Dăncilă a anunțat intenția Guvernului de a realiza în regim de parteneriat public-privat alte 8 obiective de investiții, respectiv un aeroport în sudul Bucureștiului, canalul Siret-Bărăgan, două spitale regionale și o bancă de sânge, o fabrică de mijloace de transport electrice, o pârtie de schi în Făgăraș, precum și amenjarea pentru navigație a râurilor Argeș și Dâmbovița.
Numărul proiectelor în regim de parteneriat public-privat, anunțate de Guvernul Dăncilă, ajunsese astfel la 22, iar toate vor fi reanalizate acum de miniștrii cabinetului Orban, care vor decide soarta acestora.
CITEȘTE ȘI Proiect de simplificare a autorizării firmelor. OCDE: E un coșmar să începi o afacere în România! Orban: Autorizațiile sunt la cheremul șefilor de instituții sau funcționarilor. Oamenii de afaceri sunt călăriți periodic, inclusiv de Poliția locală”Autostrada Comarnic-Brasov în lungime de 58,0 km și costuri 997,75 mil. de euro (prețuri 2014 MPGT) se va promova ca proiect pilot în PPP, prin dialog competitiv”, menționează programul de gyevrnare.
Decizia în acest sens va fi însă doar dacă va fi obținut sprijinul Comisiei Europene și dacă instituțiile financiare internationale, Banca Mondială, BEI și BERD, vor fi de acord să participe la finanțarea proiectului.
Cabinetul Orban vrea să utilizeze studiul de fezabilitate din 2015, ”pe un traseu și solutii tehnice moderne și prietenoase cu mediul ambiant (ex. tuneluri)”.
CITEȘTE ȘI În contul Finanțelor de la BNR au intrat astăzi cele 3 miliarde de euro împrumutate de pe piața externă săptămâna trecută. Banii merg la refacerea rezervei de valută a FinanțelorÎn decembrie 2018, Guvernul Dăncilă a adoptat, prin ordonanță de urgență, noi reglementări privind legea parteneriatului public-privat.
După decizia CSAT, de la finele lunii iulie, premierul Dăncilă spunea că banii alocați de la buget sunt, de fapt, varianta mai rapidă, în condițiile în care până acum, de foarte mulți ani, nu a fost făcut absolut nimic.
"După cum știți, autostrada Comarnic - Brașov este în parteneriat public-privat. Am avut solicitare din partea unei societăți chinezo-turce. Eu am hotărât, împreună cu colegii mei, să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cât mai repede lucrările pentru această autostradă", afirma Dăncilă, fără să mai avanseze acum vreo dată privind etapele realizării viitorului drum de mare viteză.
Până atunci, Dăncilă pleda în favoarea parteneriatului public-privat, la care apoi a renunțat.
"Eu cred în această lege a parteneriatului public-privat, este o lege care pentru prima dată introduce garanția de la stat, ceea ce dă mai multă încredere celor care vor să se implice în acest parteneriat public-privat. În altă ordine de idei, sunt firme mari, sunt firme care și-au arătat interesul și eu cred că de data aceasta, pornind de la această lege care este o lege bună, pornind de la oportunitățile pe care le avem, pornind de la încrederea în Guvernul României, pentru că trebuie să existe și încredere în guvern, eu cred că vom face acest lucru și viitorul ne va dovedi cele spuse de mine", afirma premierul în primăvară.
China Communications Construction Company (CCCC) este unul dintre cei mai mari constructori la nivel mondial, cu afaceri de aproape 80 de miliarde de dolari și peste 160.000 de angajați. CCCC ocupă locul 91 în lista primelor 500 de companii la nivel internațional, Fortune Global 500. CCCC a fost implicat în diferite proiecte, printre care și cel mai lung pod din lume, Danyang–Kunshan Grand Bridge, cu o lungime de 164,8 kilometri, situat în delta fluviului Yangtze și care face legătura între orașele Beijing și Shanghai. Podul a costat 8,5 miliarde de dolari.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Compania Iulius, controlată de Iulian Dascălu, proprietar de mall-uri, cumpără Carbochim Cluj-NapocaÎn februarie, anul trecut, Profit.ro a anunțat că Guvernul și Banca Europeană de Investiții (BEI) poartă discuții cu privire la începerea unui proiect pilot de infrastructură în regim de parteneriat public-privat, după ce autostrada Comarnic-Brașov nu a putut fi construită în acest mod. BEI a acordat în 2017 României finanțări record în valoare de aproape 1,9 miliarde euro, iar ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, s-a angajat, într-o discuție cu vicepreședintele BEI, Andrew McDowell, ca autoritățile să nu mai prelungească acordurile de finanțare cu banca, cum s-a întâmplat în trecut.
Anunțul privind discuții privind un proiect pilot în regim de parteneriat public-privat a fost făcut în urma unei întrevederii a delegației guvernamentale conduse de vicepremierul Viorel Ștefan cu vicepreședintele BEI Andrew McDowell.
În acest context, vicepreședintele BEI a arătat că un proiect complex precum autostrada Comarnic-Brașov nu a fost cea mai potrivită alegere pentru un parteneriat public-privat.
”Comarnic-Brașov este un proiect complex, în termeni de parteneriat public-privat poate că nu a fost bine să fie primul dezvoltat astfel. Pentru reputația României, ca țară favorabilă parteneriatului public-privat, poate e mai bine să începem cu ceva mai ușor și, în acest mod, să creștem reputația României pentru a atrage investiții de acest fel. Din acest motiv, discutăm ce proiect ar putea fi dezvoltat în parteneriat public-privat”, a declarat vicepreședintele BEI.
În decembrie 2015, Guvernul a decis că proiectul austostrăzii Comarnic-Brașov nu va mai fi realizat în parteneriat public-privat, după ce a eșuat concesiunea Vinci-Aktor-Comarnic.