Programul redus de operare al aeroportului Brașov îl face neprofitabil pentru operatorii aerieni

Programul redus de operare al aeroportului Brașov îl face neprofitabil pentru operatorii aerieni
Profit.ro
Profit.ro
scris 25 sep 2023

Programul redus de operare al aeroportului Brașov, de doar 12 ore pe zi, îl face nefezabil și neprofitabil pentru operatorii aerieni, susțin reprezentanții unei companii aeriene.

Programul de doar 12 ore este consecința lipsei controlorilor de trafic aerian ROMATSA care să asigure serviciile necesare pentru ca aeroportul Brașov să poată funcționa 24/7. În context, operatorul aerian Dan Air precizează că a suferit până în prezent pierderi de 2,6 milioane de euro "pentru a menține în viață visul brașovenilor de a zbura de la ei de acasă", scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
EXCLUSIV Aviz de la Justiție cu zeci de pagini de observații pe proiectul cu măsuri fiscale - ar fi nevoie de avizul CSAT, dubla impozitare pe bănci poate fi neconstituțională, limitarea unui anume spor ar afecta independența magistraților CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Aviz de la Justiție cu zeci de pagini de observații pe proiectul cu măsuri fiscale - ar fi nevoie de avizul CSAT, dubla impozitare pe bănci poate fi neconstituțională, limitarea unui anume spor ar afecta independența magistraților

"La momentul de față, dacă se va continua în aceeași direcție, fără a fi luate niciun fel de măsuri, este garantat că acest obiectiv se va închide, iar investiția de peste 140.000.000 euro cât și investițiile operatorilor privați vor fi trecute în lunga listă de proiecte eșuate pe care România le are la activ", se menționează în comunicat.

De asemenea, din cauza acestui program de lucru limitat, Dan Air și alți operatori aerieni "s-au văzut nevoiți ca să aterizeze la alte aeroporturi deoarece aeroportul Brașov se închide conform programului de lucru".

Totodată, reprezentanții companiei aeriene susțin că s-a solicitat în repetate rânduri extinderea/flexibilizarea programului atât de către Dan Air cât și de aeroportul Brașov, însă au fost "de fiecare dată refuzați".

"Modalitatea prin care s-a decis alocarea turnului virtual la Arad în detrimentul Bucureștiului (unde ar fi fost controlori suficienți pentru a putea operaționaliza aeroportul Brașov 24/7) rămâne în continuare o enigmă pentru industria aviatică. Ca un alt paradox, aeroportul internațional Arad care are în medie lunar doar 20 de pasageri este deschis non-stop în comparație cu aeroportul Brașov care are un trafic de peste 10.000 pasageri. S-au făcut foarte multe greșeli în faza de management de proiect și nu s-a avut în vedere potențialul evident al aeroportului Brașov, ba mai mult, structurarea organelor de control din zona Brașovului a fost complicată în mod nenecesar, fapt care a condus ca foarte puțini controlori de trafic să se poată califica pentru a deservi aeroportul Brașov", precizează reprezentanții operatorului aerian.

Totodată, reprezentanții Dan Air susțin că prelungirea programului de lucru al controlorilor de trafic ROMATSA este cea mai simplă și la îndemână soluție pentru a asigura serviciile necesare desfășurării operațiunilor de transport aerian comercial.

În acest sens, reprezentanții companiei aeriene au adresat o scrisoare autorităților române cu privire la operaționalizarea aeroportului Brașov în vederea extinderii programului de lucru și aprobarea capabilităților tehnice.

Voicu Oprean, Arobs: Dorim să ridicăm aproximativ 55 de milioane de euro de la Bursă pentru extinderea și dezvoltarea firmei CITEȘTE ȘI Voicu Oprean, Arobs: Dorim să ridicăm aproximativ 55 de milioane de euro de la Bursă pentru extinderea și dezvoltarea firmei

"Aeroportul Brașov s-a deschis de mai bine de trei luni cu un program de doar 12 ore, iar până la această oră nu au fost luate măsuri suplimentare pentru a asigura operaționalizarea aeroportului din Ghimbav", se menționează în document.

Totodată, Aeroportul Brașov urmează să se confrunte cu și mai multe probleme legate de operare întrucât sezonul rece, care a debutat deja, provoacă fenomene meteo nefavorabile printre care vizibilitatea redusă.

"Sistemul automat de aterizare (ILS) al pistei din Brașov este la momentul de față aprobat pentru CAT I, unde este necesară o vizibilitate minimă de 550 m pentru ca apropierile în vederea aterizării să poată fi inițiate. Această vizibilitate este rar întâlnită în perioada de iarnă în zona de depresiune a Brașovului, mai ales la orele dimineții. Totuși aeroportul Brașov are cele mai noi echipamente ceea ce au capabilitatea de a permite aterizări de categorii mult mai permisive, însă acestea nu au fost încă autorizate fiind astfel un real pericol în a restrânge și mai mult programul de funcționare al aeroportului.", motivează reprezentanții operatorului aerian.

În scrisoarea trimisă către autorități, Dan Air pune în vedere aspectele stringente la momentul de față și propune soluții pentru a rezolva problemele aeroportului care țin mai mult de reorganizarea resursei umane și nu de finanțări sau investiții adiționale.

"Dan Air a publicat programul de iarnă unde sunt evidențiate zboruri în afara orelor de program actuale ale aeroportului întrucât programul propus este singura variantă prin care Aeroportul Brașov se poate autofinanța, de aceea am alocat și a doua aeronava pentru operarea de pe Aeroportul Brașov, pentru a ne asigura că acest aeroport va rămâne viabil. Fără cooperarea autorităților și fără implementarea unor soluții simple care sunt propuse de către Dan Air se conturează un viitor sumbru pentru cel mai nou aeroport din România", se mai precizează în document.

Aeroportul Brașov a fost deschis publicului la data de 15 iunie 2023.

viewscnt
Afla mai multe despre
aeroportul brașov
romatsa
dan air