Producătorul auto Fiat Chrysler a fost acuzat joi de Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) că a trucat nivelul emisiilor poluante în cazul a peste 100.000 masini diesel vândute în SUA, folosind o metodă similară cu cea a Volksawgen, informează Reuters.
Acțiunile companiei au scăzut cu până la 18% pe bursa de la New York după ce informațiile despre acuzațiile aduse de EPA au apărut în presă, fiind suspendate temporar de la tranzacționare, din cauza declinul abrupt. La scurt timp, tranzacționarea a fost reluată, dar acțiunile sunt în scădere cu aproape 13%.
Reprezentanții Fiat au negat acuzațiile agenției de mediu.
"Fiat așteaptă cu nerăbdare să se întălnească cu reprezentanții EPA și să demonstreze că strategiile sale de control al emisiilor sunt justificate și nu pot fi considerate dispozitive de trucare”, spune producătorul auto, într-un comunicat.
În septembrie, Germania a informat Comisia Europeană despre existența unui dispozitiv ilegal pe mașinile produse de Fiat Chryslers, după ce testele efectuate de autoritățile locale au relevat un nivel al noxelor peste limita permisă.
La nivel global, autoritățile au început să acord o mai mare importanță verificării nivelului emisiilor poluante al automobilelor diesel, după ce compania germană Volkswagen a fost prinsă că a înșelat, ani de-a rândul, testele de mediu.
În septembrie 2015, agenția americană de mediu a acuzat Volkswagen că a utilizat un dispozitiv special pentru a falsifica rezultatele testelor referitoare la emisiile de gaze pentru sute de mii de vehicule diesel vândute în SUA. Dispozitivul permitea limitarea sistemele de control ale emisiilor de gaze în timpul mersului autovehiculului, permițând mașinilor să emită și de 40 de ori mai multe gaze toxice față de limitele permise de legislația americană.
Informația a fost confirmată ulterior de către reprezentanții VW. Aceștia au arătat că dispozitivul, care fasifică nivelul oxizilor de azot (NOx) în timpul testelor antipoluare, a fost instalat pe aproximativ 11 milioane de mașini la nivel mondial în ultimii cel puțin 7 ani, inclusiv în Europa.
Numai în SUA, scandalul a costat VW peste 20 de miliarde de dolari, din care 10 miliarde de dolari au reprezentat despăgubiri acordate clienților.