Producătorii europeni de automobile au scăpat de grija emisiilor de CO2 și nu mai apelează la mărcile chinezești sau la Tesla pentru credite

Producătorii europeni de automobile au scăpat de grija emisiilor de CO2 și nu mai apelează la mărcile chinezești sau la Tesla pentru credite
scris 16 dec 2022

Volkswagen nu va mai cumpăra credite de CO2 de la partenerii chinezi Geely și SAIC, cu care a format așa numitele „pool”-uri de emisii și cu ajutorul cărora a încercat să atingă țintele impuse de Uniunea Europeană. Compania intenționează să respecte pragurile de CO2 cu propriile forțe, în 2022, așa cum vor proceda și Stellantis sau Renault Group. Și Dacia a performat în acest an cu ajutorul modelului Spring.

Piața de credite de CO2 din industria auto europeană începe să se reducă, odată cu lansările tot mai consistente de automobile electrice, care au început să se vândă în volume mari. Dacă în anii anterior constructorii erau nevoiți să apeleze la marii producători de mașini electrice, Tesla sau mărcile din China, acum ei încep să facă față limitelor stabilite de Uniunea Europeană. Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa, a fost nevoit să creeze „pool”-uri cu mărci din China, Geely și SAIC, pentru a-și coborî emisiile medii pe automobil, astfel încât să nu fie nevoit să plătească sancțiuni.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Prima defecțiune a unui tramvai, la câteva ore după ce a fost pus în circulație în Capitală CITEȘTE ȘI VIDEO Prima defecțiune a unui tramvai, la câteva ore după ce a fost pus în circulație în Capitală

Chiar și așa, se pare că anul trecut Volkswagen AG a depășit cu câteva grame emisiile, deși compania anunța la începutul lui 2022 că a reușit o medie de 118,5 grame/km, față de limita de 120,8 grame, impusă. Depășirea țintelor generează o penalizare de 95 de euro pentru fiecare gram depășit, pe vehicul vândut în Europa, ceea ce, la un volum de 2,4 milioane de vehicule conduce la o sumă imensă. Situația se schimbă însă în 2022, când grupul a raportat vânzări foarte mari de automobile electrice.

Potrivit declarațiilor de parteneriat, consultate de Profit.ro, declarații care stau la baza creării „pooling”-ului și sunt depuse la Comisia Europeană, Volkswagen nu mai are niciun parteneriat pentru emisii cu alte companii. Pe lista proprie (un „pool” închis) se află doar mărcile proprii și uzinele subsidiare. Anul trecut, lista VW cuprindea mărcile Jiangling, MG, SAIC, NIO și Zhejiang Geely, pe lângă alte mărci.

Și alte grupuri auto au renunțat la achiziția de astfel de credite, prin crearea de „pool”-uri. Un exemplu semnificativ este Stellantis, care a moștenit în 2020 un parteneriat cu Tesla, pentru care fosta companie FCA a plătit bani grei astfel încât să atingă țintele de emisii din UE. Acum, potrivit listei închise depuse la Comisia Europeană, Stellantis grupează doar mărcile proprii și uzinele din Franța, Germania și Italia.

Pentru cei de la Tesla, companie care a obținut venituri foarte mari în anii trecuți din aceste parteneriate, singura șansă de câștig a mai rămas Honda. Compania japoneză a intrat în „pool”-ul creat de Tesla Inc., pentru a putea scăpa de amenzile Comsiei Europene, având în vedere că emisiile medii ale mașinilor vândute în Europa depășesc țintele.

Creștere a pieței auto din Europa, care confirmă ieșirea din criză. Dacia, printre puținele mărci care au rezultate mai bune în 2022 CITEȘTE ȘI Creștere a pieței auto din Europa, care confirmă ieșirea din criză. Dacia, printre puținele mărci care au rezultate mai bune în 2022

Grupul Renault, în care se află și marca Dacia, a creat un pool deschis în care au fost introduse mărcile Alianței, Nissan și Mitsubishi, care altfel nu ar fi reușit să atingă țintele. Dacia este lipsită de griji în acest an și este contributor la scăderea emisiilor grupului, cu ajutorul modelului Spring, situație diferită de cea din anii anteriori când era un balast pentru Renault, din punct de vedere al emisiilor.

Legislația UE în materie de emisii de CO2 pentru autoturisme prevede o țintă de emisii de bază de 95 de grame pe kilometru, media pe flota vândută, însă ținta se calculează în mod specific pentru fiecare constructor, în funcție de media de greutate medie a mașinilor din anul anterior. La calculul emisiilor pe flota vândută sunt luate în considerare mașinile cu emisii scăzute (sub 50 grame/km), așa numitele super-credite, care sunt contabilizate cu un coeficient mai mare de 1. Dacă în 2020 acestea se numărau dublu, în 2022 ele se vor multiplica cu numai 1,33.

Aceste super-credite au fost tranzacționate în cadrul „pool’-urilor. După aceste calcule, la finalul anului se obține valoarea emisiilor medii pe vehicul și se verifică ținta companiei. Fiecare gram depășit se penalizează cu 95 de euro, înmulțit cu numărul total de autoturisme vândute.

viewscnt
Afla mai multe despre
credite co2
vw emisii
pool vw geely
saic
mg
tinte emisii co2