Noua taxă auto va fi aplicată tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent daca au plătit sau nu timbrul de mediu sau orice altă taxa auto, și va fi percepută anual, urmând să fie calculată în funcție de gradul de poluare al autovehicului. Pe baza acestui sistem, proprietarii mașinilor cu norma de poluare Euro 1 sau Non Euro, de exemplu, vor plăti o taxă anuală substanțială, de circa 200 euro/an, iar cei care dețin mașini cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 vor achita în jur de 50 euro/an, indică președintele Asociației Societăților de Service Auto, Cristian Muntean, citând cifre aflate în analiză și obținute din interiorul Ministerului Mediului, care pregătește noua taxă auto.
Noile taxe sunt prevăzute să fie introduse pe parcursul anului viitor.
Taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) a fost revizuită în mai multe rânduri, până la alinierea la practicile UE, însă din februarie a fost eliminată. România avea unul dintre cele mai scăzute niveluri de taxă din UE pentru autoturisme noi, în timp ce taxa pentru autoturisme second-hand era peste media UE.
Anterior, în urmă cu un an, Profit.ro a anunțat, citând surse oficiale, că oficialii Comisiei Europene au deschis un dosar EU Pilot, care poate precede declanșarea unei proceduri de infringement, și în cazul timbrului de mediu, încasat în continuare de stat. Surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că, în pofida deciziei Curții Constituționale, care a avizat, recent, anularea timbrului de mediu de către Parlament, România riscă infringement dacă nu returnează timbrul de mediu celor care l-au plătit.
CITEȘTE ȘI Cum poți să îți maximizezi profitul la BursăÎn consecință, România a anulat taxa auto, iar Guvernul a stabilit un calendar de restituire a taxei către proprietarii de mașini cu decizii judecătorești definitive.
În paralel, însă, Guvernul a început să pregătească o nouă taxă auto, pornind și de la argumentul că eliminarea taxei de timbru a accelerat creșterea importurilor de mașini rulate.
Cristian Muntean, președinte al Asociației Societăților de Service Auto, a apreciat însă, în discuția cu Profit.ro, că banii ce vor fi colectați din viitoarea taxă auto sunt destinați finanțării restituirilor vechilor taxe, colectate de-a lungul anilor. Practic, românii vor fi puși să-și plătească singuri banii pe care statul îi va plăti în contul taxelor de mediu anterioare.
CITEȘTE ȘI FOTO Primele imagini cu viitorul VW Jetta, care va fi lansat în ianuarie. Modelul ar putea să nu mai fie vândut niciodată în EuropaEl arată că viitoarea taxă nu are ca scop controlul importurilor de mașini second-hand, nici obținerea de fonduri pentru investiții de mediu sau pentru transporturi, ci este destinată colectării fondurilor necesare restituirilor vechilor taxe.
„Partea cea mai tristă este faptul că taxa, care este foarte mare pentru români, are ca scop obținerea de fonduri pentru a plăti vechile taxe, timbrul de mediu sau taxa auto, indiferent cum s-au numit ele, plus dobânzile, sume pe care le-au încasat ilegal și acum trebuie să le restituie", spune acesta.
Potrivit lui Cristian Muntean, sumele pe care le discută cei din Guvern pleacă de la circa 50 de euro pentru o mașină nepoluantă și ajung la aproximativ 200 de euro anual, pentru o mașină veche, Euro 0 sau Euro 1. „Sumele sunt estimative, sunt doar niște principii de lucru în acest moment, și sunt foarte mari pentru un român care abia a avut bani să plătească o mașină second-hand”.
Primele proiecte concrete vor fi prezentate cel mai probabil în primul trimestru al anului viitor.