Piața auto din Europa a încheiat anul 2021 aproape în genunchi, cu o scădere de aproape 23 de procente în luna decembrie, lăsând impresia că a fost dominată complet de criza de semiconductori. Pe întreg anul, rezultatele nu mai sunt așa dezastruoase, pentru că salvează situația primul semestru. În acest context, România nu face notă discordantă: scădere de 26 de procente în decembrie și de peste 4% pe întreg anul. Dacia are singura veste bună din acest raport de final de an, raportând o creștere de 11 procente în ultima lună a anului și una ceva mai mică, dar importantă, pe întreg intervalul.
Înmatriculările de autoturisme din Europa au scăzut cu 1,5% în 2021, potrivit ultimelor date colectate de ACEA, asociația constructorilor auto, scăderea fiind mai mare cu un procent (-2,4%) la nivelul UE. Rezultatul vine ca urmare a unor cifre foarte slabe în decembrie, cu o scădere de 22,8% în UE și 21,7% în toată Europa. Volumul total înmatriculat a fost de 950.218 autoturisme, mai mic cu 250.000 de unități față de cel înregistrat în anul anterior, care a fost la rândul lui un an slab. În UE, totalul înmatriculărilor de fost de numai 795.295 autoturisme, cu peste 200.000 de unități în minus.
În decembrie, au fost foarte multe țări din Europa care au înregistrat scăderi de peste 20 de procente, dar cazurile cele mai grave au fost în Irlanda (-82%), Lituania (-58%), Belgia (-32%) sau Ungaria (-31%). România s-a numărat printre țările cu scăderi mari, având un volum de 11.858 autoturisme înmatriculate, cu 25,8% mai mic decât cel de anul trecut.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe cele 12 luni avem în UE 9,7 milioane de autoturisme, cu peste 200.000 de unități în minus, iar în toată Europa volumul raportat este de 11,7 milioane. Sunt 10 țări din Europa cu scădere la finalul anului, iar România se numără printre acestea. Cele mai mari declinuri au fost în Lituania, Belgia și Germania, aceasta din urmă contribuind de altfel consistent la rezultatele negative ale Uniunii. România a pierdut 4,1% din înmatriculări, comparativ cu anul trecut, cu un volum de 121.208 unități, aproape la egalitate cu Ungaria, care are însă o populație mult mai mică. Este importantă că toate celelalte piețe majore, în afara Germaniei, au raportat creșteri, ceea ce a balansat destul de mult rezultatul final. Franța a reușit să crească discret, cu 0,5%, cu 1,65 milioane de autoturisme, Spania a avut și ea 1% creștere (860.000 unități), iar Italia a înregistrat un substanțial avans, +5,5%, datorat însă și volumului scăzut din anul anterior, ca urmare a lockdown-ului prelungit. Creșterile cele mai mari (20% și chiar peste acest nivel) au fost pe piețe mici: Croația, Grecia și Estonia.
Din punct de vedere al constructorilor, situația este la fel de gravă precum a fost cea de pe piețele pe care se bazează aceștia. Grupul VW, liderul european, a fost puternic afectat de evoluția din Germania, având o scădere foarte mare, 30,4%, în decembrie. Cea mai afectată a fost marca de bază, VW, cu aproape 40% declin. Nici Stellantis nu a scăpat de scădere, însă procentajul a fost ceva mai mic, -23,8%, mărcile cele mai afectate fiind Fiat și Lancia. Renault Group, al treilea ca volum din Europa, a fost salvat de Dacia. Dacă Renault a avut în decembrie o scădere de 21%, marca românească a reușit o performanță importantă: creștere de 11%, cu 44.247 unități înmatriculate. Singurii care au reușit să obțină un rezultat pozitiv au fost cei de la Kia (6,4%), care astfel împing grupul Hyundai la 1% creștere față de decembrie 2020.
La final de an, situația este diferită: cele două mari grupuri, VW și Stellantis, au scăderi mai mici, de 3,7% și, respectiv, 1,6%, în timp ce Renault Group, cu rezultate diferite pentru cele două mărci de bază (Renault -17,1%, Dacia +1,3%) raportează o scădere de aproape 11 procente față de anul anterior.
Au mai raportat scăderi Ford (-11%), Nissan (-14,2%), Daimler (-11%), în timp ce restul grupurilor au încheiat anul cu creșteri, mai mici sau mai mari. Hyundai Group poate fi considerat performerul anului care s-a încheiat, cu 21,1% creștere și o consolidare importantă a cotei de piață la 8,7%, ceea ce o apropie foarte mult de cota grupului Renault (9,3%). Tot pe creștere a încheiat și Toyota, liderul global al industriei, care în Europa a avut un avans de 9,6%, iar cota de piață a urcat la 6,5% (cu un volum de 760.178 unități). De asemenea, BMW, Volvo și Mazda au fost grupuri cu creșteri în 2021.