Otopeni: Monitorizarea traficului pe suprafața aeroportului, implementată abia la 9 ani după accidentul din 2007

Otopeni: Monitorizarea traficului pe suprafața aeroportului, implementată abia la 9 ani după accidentul din 2007
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 10 feb 2016

În decembrie 2007, un avion al companiei Tarom, în care se aflau 117 pasageri și 6 membri ai echipajului, s-a ciocnit de un autovehicul de întreținere staționat pe pista de decolare a Aeroportului “Henri Coandă”-Otopeni. Comisia de investigare a accidentului a recomandat instalarea unui sistem de supraveghere a mișcărilor de pe suprafața aeroportului în condiții reduse de vizibilitate, dar sistemul ar putea fi funcțional abia la 9 ani de la accident și cu peste 4 ani de întârziere față de termenul prevăzut.

Accidentul în care a fost implicată aeronava Boeing 737-300 a companiei Tarom s-a produs pe 30 decembrie 2007, iar vinovat a fost găsit un controlor de trafic aerian, care nu s-a asigurat că pista este liberă și a permis inițierea manevrelor de decolare a avionului. Boeingul a intrat cu o viteză de aproape 120 km/oră în autovehiculul de pe pistă, rezultatul fiind distrugerea aeronavei în valoare de 10 milioane de dolari și a autovehiculului respectiv.

Urmărește-ne și pe Google News

Din fericire, niciunul dintre călători nu a fost rănit, o singură persoană suferind unele vătămări corporale, dar, la un an după accident, în decembrie 2008, Compania Națională Aeroporturi București, care administrează Aeroportul Internațional “Henri Coandă”, a încheiat cu ROMATSA un protocol pentru implementarea unui sistem de supraveghere a mișcărilor de pe suprafața aeroportului.

Denumit A-SMGCS (Advance Surface Movement Guidance and Control System), sistemul are ca utilitate observarea, în condiții de vizibilitate redusă, mișcărilor aeronavelor și autovehiculelor pe suprafața aeroportului de la Otopeni, pentru a se evita accidente de tipul celui din 2007.

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

Implementarea investiției a fost preluată de ROMATSA, Aeroportul “Henri Coandă” urmând să asigure sprijinul logistic, iar după lansarea, în aprilie 2010, a licitației internaționale de achiziționare a sistemului, contractul de cumpărare a fost semnat în octombrie 2010. Conform proiectului, finalizarea implementării sistemului ar fi trebuit să aibă loc la 29 martie 2012.

Avizele, construcția, echiparea mașinilor și instruirea personalului au dus la 4 ani de întârzieri

Conform unor documente oficiale ale Ministerului Transporturilor, consultate de Profit.ro, echipamentele, inclusiv două turnuri radar, au fost livrate conform graficului stabilit, până la finele lunii septembrie 2011.

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

Potrivit documentului citat, furnizorul ar fi fost pregătit să instaleze în timpul prevăzut echipamentele pe turnuri, clădiri și pe pistele aeroportului, dar ROMATSA nu a asigurat în termen util execuția de fundații, drumuri de acces, instalarea zecilor de kilometri de cabluri pentru alimentare electrică și telecomunicații. Ministerul de resort arată că “a fost necesară proiectarea și execuția unui volum de lucrări complexe de construcții-montaj” și, ca urmare a prelungirii perioadei de obținere a avizelor necesare, construcția propriu-zisă a infrastructurii a fost finalizată în noiembrie 2012.

Guvernul recunoaște că terenurile Agrocomplex au fost calamitate în 2008, Porumboiu așteaptă despăgubiri de peste 3,5 milioane lei CITEȘTE ȘI Guvernul recunoaște că terenurile Agrocomplex au fost calamitate în 2008, Porumboiu așteaptă despăgubiri de peste 3,5 milioane lei

Prin urmare, instalarea echipamentelor exterioare a mai durat până în februarie 2014, când sistemul a fost testat cu succes și recepționat.

Deși operațional din 2014, sistemul nu va funcționa mai devreme de iunie 2016

“Deși sistemul a fost finalizat tehnic și este funcțional din 4 martie 2014, utilizarea lui operațională este condiționată de instalarea de către Aeroportul Internațional Henri Coandă de echipamente de telecomunicații (transpondere) pe autovehicule, care nu pot fi altfel localizate și identificate”, arată documentul.

Conducerea aeroportului s-a angajat să echipeze autovehiculele care operează la Otopeni cu dispozitive de comunicație până în iunie 2016, iar, între timp, Autoritatea Aeronatutică Civilă Română (AACR) a autorizat noul sistem de supraveghere a traficului intern de pe cel mai mare aeroport din țară.

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

Accidentul din 2007; Sursa foto:scritub.com

De asemenea, ROMATSA ar trebui să finalizeze în februarie instruirea controlorilor de trafic pentru noul sistem de monitorizare, dar schimbarea vechiului sistem și interconectarea celui nou cu balizajul existent la Otopeni sunt prevăzute pentru perioada aprilie-iunie.

Deși indică luna iunie ca termen de finalizare a întregului proces de instalare a sistemului de monitorizare a mișcărilor de pe suprafața aeroportului, Ministerul Transporturilor evită însă în a preciza oficial că sistemul va funcționa pe Otopeni la acea dată, astfel că nu este exclus ca sistemul să fie inaugurat la împlinirea celor 9 ani de la accidentul din 2007. Sau mai târziu.       

viewscnt
Afla mai multe despre
aeroport
sistem
monitorizare
otopeni
henri coanda
accident
trafic