Dacia trece de la statutul de constructor auto de nișă, cu doar 2 – 3 modele în gamă, la cel de marcă full-service, cu oferte pe toate segmentele populare ale momentului, relevă datele analizate de Profit.ro. Tot mai multe informații venite dinspre constructorul de la Mioveni relevă că vom putea asista în câțiva ani la o adevărată ofensivă de modele din partea Dacia, 90% dintre acestea fiind SUV-uri sau crossovere.
Dacia are o listă lungă de lansări și proiecte care însumează nu mai puțin de opt modele noi ce ar putea fi lansate într-un interval de aproximativ 5 – 6 ani. Dacă primele două sunt cunoscute – vorbim despre Duster 3 și Bigster – celelalte sunt prea puțin sau deloc cunoscute, pentru că informațiile oficiale tind către zero și ne putem ghida doar după frânturi de declarații și afirmații evazive lansate în discursul public, mai mult sau mai puțin intenționat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În primul rând este vorba despre cele două modele compacte, despre care șefii Renault și Dacia au vorbit pe rând, atât Luca de Meo, cât și Xavier Martiner și Gilles le Borgne. Nu știm nici ce caroserie vor avea, nici ce nume vor purta, dar este de așteptat să îndeplinească două condiții: să folosească platformele existente, adică CMF-B și versiunea alungită, ce va fi regăsită pe Bigster, și să aibă un caracter pronunțat de crossover/SUV, pentru a fi pe placul publicului. Cea mai recentă informație, apărută în presa franceză, vorbește despre „o berlină” și o variantă break – crossover.
Anterior s-a speculat despre posibilitatea de a vedea un SUV Coupe. Ambele sunt viabile și au ca scop nu doar completarea gamei Dacia, pe un segment profitabil, ci și înlocuirea în gamele Renault – Dacia a familiei Megane, care va dispărea în 2024, respectiv a lui Arkana, dacă vorbim despre Coupe. Așadar, un break compact cu trăsături crossover, un fel de Jogger mai mare, de circa 4,60 metri, ar avea sens și ar putea fi construit cu costuri reduse, prin utilizarea de componente de la Duster – Bigster.
Un sedan compact are șanse mai mici de 50% să fie viabil, dar vedem că Skoda Octavia, de exemplu, încă se vinde bine în toată lumea, în timp ce un hatchback compact cu aspect de Cross/Stepway ar avea și mai multe șanse de succes. Indiferent cum vor arăta, ele fac parte din proiectul C-Neo care a fost deja confirmat și are ca termen de lansare perioada 2026 – 2027.
CITEȘTE ȘI FOTO - ANUNȚ Ford Transit Courier "este gata de producție" la CraiovaDeocamdată, la întrebările Profit.ro pe acest subiect, al tipului de caroserie pe care îl vor avea cele două modele, întrebări trimise CEO-ului Denis le Vot, au rămas fără un răspuns clar: „Nu am anunțat (n.r. detalii despre caroserii)” a transmis pentru Profit.ro Xiaoyan Hua-Schwab, șefa de comunicare a mărcii Dacia la nivel global.
Modele Dacia cu grad mediu de certitudine
Pe lângă cele patru modele despre care știm destul încât să avem certitudinea că vor veni, mai avem alte două noutăți despre care s-a vorbit și s-a scris în ultimele luni. În primul rând, va exista, cu o probabilitate de 98%, o nouă generație Spring, ce va fi fabricată în Europa sau prin apropiere.
Succesul primei generații nu poate fi ignorat, iar Dacia poate să dezvolte un nou model cu costuri suficiente de mici încât să fie în continuare cel mai accesibil automobil electric din Europa. Și acesta își va păstra caracterul de mini-SUV, automobil de aventură, care a devenit deja marcă înregistrată pentru Dacia. Data de lansare ar trebui să fie - dacă ținem cont de faptul că Dacia Spring a debutat în 2020 – abia anul 2027, însă dacă ținem seama de momentul lansării precursorului Spring, Renault K-ZE, adică 2019, ar trebui să vedem noul Spring încă din 2026.
CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Peugeot a lansat a treia generație a SUV-ului 3008, complet electricăCe este cert este faptul că în 2024 Spring va primi un face-lift, care ar trebui să aibă o durată de viață de maxim 3 ani.
Speculații pentru un B-SUV
Un al șaselea model Dacia, care are deja șanse mai mici să vadă lumina soarelui, poate într-un procent de maxim 60%, este un SUV care să completeze gama în zona B-SUV, după lansarea lui Duster 3. S-a discutat, iar aici oficialii Renault au din nou un rol, despre un concurent al lui Jeep Avenger, care s-ar încadra în tendința Dacia de a deveni un competitor accesibil al Jeep. Ar fi pe de altă parte o evoluție firească a conceptului Stepway, dintr-o versiune de caroserie a lui Sandero, într-un model complet nou.
Un Renault Captur al mărcii Dacia, care ar avea mai mult sens decât Sandero hatchback, de exemplu, care în acest moment mai acoperă doar 10% din vânzările acestui model, în Europa. Apariția unui astfel de model nu poate fi realistă mai devreme de 2027, pentru că are nevoie de dezvoltare aproximativ cinci ani. Despre acest SUV, Xiaoyan Hua-Schwab a fost și mai ermetică: “Nu am anunțat nimic referitor la acest subiect”. Asta înseamnă că vom mai avea de așteptat până când vom avea informații oficiale.
Sandero și Logan 4
În fine, al șaptelea model nou care va sosi în gama Dacia cu certitudine, dar va fi ultimul pe listă, va fi generația a patra a lui Sandero, care va marca și prima versiune electrică a acestui model, cel mai probabil. Data de lansare este 2028, iar momentul ar putea reprezenta și dispariția caroseriei hatchback simplă, astfel încât Stepway să rămână singura opțiune pentru acest model.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Ford lansează Mustang Mach-E Rally, primul automobil electric pregătit pentru macadamGama completă a Dacia va mai cuprinde bineînțeles și Jogger, astfel că vorbim despre un total de opt modele independente sau derivate care vor transforma Dacia într-o marcă mai puternică și, categoric, mai profitabilă pentru grupul Renault. Este un interval de aproximativ cinci – șase ani în care vom putea asista la o metamorfoză a mărcii de la Mioveni, inclusiv printr-o extensie probabilă a uzinei din județul Argeș.
Ce se întâmplă însă cu un nume celebru al mărcii, Logan? Acesta ar putea să se regăsească pe unul dintre noile modele ce sunt planificate sau, la fel de bine, ar putea să dispară odată cu încetarea producției actualei generații, în 2027. Este greu de anticipat ce decizie va lua managementul companiei, având în vedere că reputația Logan este cea a unui sedan accesibil, dar mai puțin spațios și tehnologizat, motiv pentru care a și fost retras odată cu generația actuală, de pe piețele vestice.
CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO TEST DRIVE Ford Bronco versus Ford Ranger: cel mai nou off-roader din Europa a ajuns în RomâniaDokker se întoarce
Un alt nume destul de celebru din portofoliul Dacia s-ar putea întoarce în viața noastră. Este vorba despre Dokker, un monovolum de succes, la care Dacia a renunțat nu pentru că nu se vindea, ci pentru că Renault Express, noul nume sub care se vinde mașina, poate aduce mai mult profit. Dokker ar putea fi folosit la unul dintre noile modele, cel mai probabil la SUV-ul de clasă B care se conturează în gamă.
Astăzi, Dacia are în gamă cinci modele, din care unul, Logan, se vinde doar pe câteva piețe. Cu această ofertă destul de limitată, de 4 modele și jumătate, Dacia reușește să genereze vânzări de circa 10 miliarde euro anual, la un volum de vânzări de aproape 600.000 de vehicule. Cu o gamă extinsă la șapte - opt modele, din care patru – cinci vor fi compacte, cifra de afaceri a mărcii s-ar putea majora cu cel puțin 70 – 80%. În privința profitului, situația este și mai relevantă.
Astăzi, Dacia cochetează cu o marjă de 15%, pe care o mai regăsim doar la mărci premium sau chiar de lux. Luca de Meo vrea însă să ajungă la 20% din venituri, o țintă posibilă cu ajutorul extinderii gamei, pe o platformă comună, cu costuri reduse. Calculele arată că un câștig net al brandului la astfel de procente și cu o creștere a numărului de produse din gamă ar urca de la circa un milliard de euro în 2022, la aproape două miliarde, în 2028.