Comisia Europeană (CE) va putea efectua, de mâine, controale la fața locului asupra autovehiculelor pentru depistarea eventualelor nereguli privind emisiile de noxe și va putea amenda direct producătorii și importatorii de automobile, cu până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul neconform, potrivit noului Regulament UE privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor.
Prezentat în 2016 și adoptat în mai 2018, noul regulament revizuiește și limitează semnificativ sistemul anterior de omologare de tip și de supraveghere a pieței auto europene.
Noile norme, care intră în vigoare de marți, 1 septembrie, au fost redactate în replică la scandalul emisiilor poluante declanșat în 2015, după ce grupul german Volkswagen a admis că a folosit un dispozitiv ilegal pe mai mult de 11 milioane de mașini pentru a ascunde nivelul real al emisiilor de gaze din timpul condusului.
CITEȘTE ȘI România a intervenit în justiția UE împotriva accelerării înăspririi normelor de poluare pentru mașini. Producătorii români estimează pagube de zeci de miliarde de euroPotrivit regulamentului, personalul CE are posibilitatea să organizeze și să efectueze propriile teste și inspecții ale vehiculelor, sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate aflate pe piață, astfel încât să reacționeze imediat la nereguli, dacă este necesar.
De asemenea, Comisia va putea amenda producătorii și importatorii de mașini cu până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul care nu respectă cerințele UE în materie de mediu, iar statele membre vor avea obligația să efectueze, în fiecare an, un număr minim de inspecții asupra autovehiculelor aflate în circulație.
“Europenii se așteaptă, în mod legitim, să conducă mașinile cele mai ecologice și mai sigure. Aceasta presupune efectuarea celor mai stricte controale asupra autovehiculelor introduse pe piață și aflate în circulație pe drumurile noastre. Pentru a realiza acest lucru, este nevoie, de asemenea, de o punere în aplicare reală și de supraveghere la nivel european: acesta este motivul pentru care, de acum înainte, Comisia va fi în măsură să efectueze controale asupra autovehiculelor, să declanșeze retrageri de pe piață la nivelul UE și să impună amenzi de până la 30.000 euro per autovehicul atunci când se încalcă legea”, a declarat, într-un comunicat, comisarul UE pentru piața internă, Thierry Breton.
Principalele elemente ale noilor norme UE includ:
-
Independența și calitatea testelor efectuate înainte de introducerea pe piață a unui autoturism: Serviciile tehnice care efectuează teste și inspecții ale noilor modele de autovehicule vor fi supuse unui audit independent, pe baza unor criterii stricte de obținere și păstrare a desemnării acestora de către statele membre. Autoritățile naționale de omologare de tip fac acum obiectul unor evaluări inter pares pentru a se asigura că normele relevante sunt implementate și respectate în mod riguros pe întreg teritoriul UE.
-
Controlul autoturismelor aflate deja pe piață: Noul cadru îmbunătățește, de asemenea, verificările efectuate asupra vehiculelor care circulă deja pe piață și sunt puse în vânzare de către concesionari. De acum înainte, statele membre sunt obligate să testeze în mod regulat un număr minim de automobile și pot în prezent să ia măsuri de salvgardare împotriva vehiculelor neconforme de pe teritoriul lor, fără a aștepta ca autoritatea care a acordat omologarea de tip să ia măsuri.
-
Supraveghere europeană: În plus, Comisia poate acum să efectueze verificări ale conformității vehiculelor în laboratoare sau pe șosea. În cazurile în care producătorii încalcă legislația în materie de omologare de tip (de exemplu, dispozitive de manipulare sau declarații false), Comisia poate dispune retragerea de pe piață la nivelul UE și le poate impune acestor producători sancțiuni de până la 30.000 euro pe autoturism. Până în prezent, numai autoritățile naționale care efectuau omologarea de tip a autoturismului puteau impune astfel de măsuri.
Textul noului regulament poate fi consultat aici.