Mult așteptatul plan de redresare a Renault Group, pe care noul CEO al companiei l-a promis, este aproape gata de prezentare. Șeful companiei franceze care deține și marca Dacia l-a anunțat pentru 14 ianuarie. În decembrie, el trimisese o scrisoare angajaților prin care le prezenta ideile principale ale acestui plan.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Luca de Meo începe restructurarea Renault Group din această lună, pe baza planului pe care l-a creat cu ajutorul celor mai importanți specialiști din cadrul grupului. În vara anului 2020, De Meo a convocat cele mai ascuțite creiere din companie, directori și specialiști, și i-a pus să lucreze împreună, la sediul central, pentru a creiona noul plan. Multe din ideile cu care italianul a venit în Renault au început deja să fie puse în practică încă din primele luni, fiind influențate multe din proiectele existente: unele au fost anulate, altele au fost schimbate radical. Dar cele mai multe dintre măsuri vor fi anunțate pe 14 ianuarie. De Meo a botezat deja acest program „Renaulution”, pentru a sublinia ideea de revoluție pe care vrea să o declanșeze în compania franceză.
Angajații Renault au fost înștiințați la final de an, printr-o scrisoare, despre ce urmează. Documentul vorbește despre reducerea de costuri, prin eliminarea dezvoltărilor paralele de produse sau tehnologii, care nu sunt de folosință imediată. Urmează diminuarea gamei de produse, cu circa 30% în cazul mărcii Renault, șeful companiei dând exemple de la rivalii PSA, care au eliminat o serie de modele neprofitabile.
În același timp, are în vedere menținerea cotelor de piață și stabilitatea vânzărilor, ceea ce va fi un proces dificil.
Concentrarea pe segmentul compact este o altă direcție de restructurare. „Segmentul C este centrul de gravitație în oferta noastră”, spune De Meo, în documentul obținut de Automobilwoche. El mizează pe o creștere de 25 – 30 de procente a prețurilor de tranzacționare, în următorii 5 ani. Subiectul nu este nou, șeful Renault fiind preocupat de faptul că marca franceză vinde foarte multe vehicule în segmentul B, unde profiturile sunt mici. Spre deosebire de strategia lui Carlos Ghosn, care a țintit creșterea volumelor, acum se mută atenția pe creșterea profitului pe unitate.
Mai departe, Carlos Ghosn le vorbește angajaților despre internaționalizarea activităților. Spune că aceasta nu a adus rezultatele scontate și prezintă exemple din regiunile Eurasia și America Latină. De Meo vrea să reinventeze business-ul cu mașini din China, cu ajutorul unor parteneri mai puternici.
CITEȘTE ȘI Volkswagen anunță scoaterea din fabricație a primului său automobil electricMai multe inovații ale companiei și mai puține provenind de la furnizori. Aceasta este o altă temă de atac a noului plan Renault. „Trebuie să aduceți înapoi creativitatea și experiența în Renault”, spune De Meo. „Trebuie să lăsați inginerii să lucreze în loc să-i puneți să managerieze programe.”
Noile direcții de business pe care le țintește noul CEO sunt similare cu ceea ce face întreaga industrie: extinderea pe întreaga gamă de servicii de mobilitate, nu doar pe construirea de automobile. El vrea ca, din 2026, Renault Group să dezvolte 20 – 30% din activități în domenii care nu au legătură cu producția propriu-zisă de autovehicule. Finanțări, managementul flotei, cybersecurity, economie circulară și dezvoltarea de produse high-tech în afara lumii automobilelor sunte exemplele date de De Meo.
CITEȘTE ȘI Cerințele de raportare DAC6 pot viza evenimente diverse, uneori banale, nu doar tranzacții complexe. Riscurile neraportării sau raportării incomplete sunt semnificativeReferitor la Alianța cu Nissan și Mitsubishi, CEO-ul Renault Group dorește să realizeze proiecte mai concrete, mai precise, fără să abandoneze sau să slăbească legăturile cu partenerii asiatici. El mai spune că există deja „proiecte magice” în curs de dezvoltare, cu celelalte două companii. „Dacă separăm cei trei membri ai alianței unul de celălalt, ne vom muta direct în liga a doua a producției de automobile. Sunt astfel determinat să fac orice pentru a mă asigura de succesul alianței”, a mai transmis Luca de Meo angajaților și executivilor Renault Group prin intermediul scrisorii.
Luca de Meo a devenit CEO al Renault Group la 1 iulie 2020, el fiind anterior CEO al SEAT, companie care face parte din VW Group. La compania spaniolă a reușit să atingă cifre record de vânzări și de profit. De Meo a devenit celebru în industria auto în cadrul grupului Fiat, fiind considerat autorul lansării de succes a modelului Fiat 500. Ulterior, el a condus marketingul Alfa Romeo, fiind transferat de VW, ca director de marketing la Audi.
La Renault Group, Luca de Meo va primi un salariu de 1,3 milioane de euro, sumă fixă, și până la 150% bonus de performanță, plus un pachet de 76.000 de acțiuni. El a renunțat la bonusurile pentru acest an, în semn de solidaritate cu situația dificilă a companiei.
CITEȘTE ȘI Cum arată un cadou premium pentru bărbații preocupați de imaginea personalăRenault a anunțat în luna mai un plan de restructurare a businessului, care prevedea reduceri de costuri de circa 2 miliarde euro în următorii trei ani, și eliminarea a circa 4.600 locuri de muncă.
Referitor la marca Dacia, Luca de Meo a spus anterior că „este un miracol” și că dorește o transformarea acesteia dintr-o submarcă a Renault într-o marcă globală. Strategia sa implică o regândire a activităților pe trei linii de business, Dacia fiind una dintre ele.
Primele schimbări la Dacia: directorul Dridri preia conducerea celor trei fabrici Dacia - Global Acces
Renault Group a anunțat deja și primele schimbări în cadrul activității Dacia, cea care va deveni unul dintre pilonii de business ai Renault Group. Ceea ce este cel mai important este faptul că Dacia și Lada se reunesc într-o singură structură, motivul fiind simplu: ambele mărci produc și vând automobile bazate pe platformele Dacia.
CITEȘTE ȘI Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bineChristophe Dridri, director al activităților Renault și Dacia în România, a fost numit vicepreședinte Global Access Industry și VP Industry Dacia și Lada, cu responsabilitate peste uzinele din România, Rusia și Maroc. În locul său, activitatea Dacia din România va fi condusă de Mihai Bordeanu, care a fost anterior director de marketing al mărcii pe mai multe piețe din Europa. El va coordona și activitatea Dacia în regiunea Europa de sud-est. toate aceste măsuri creionează deja modul în care Luca de Meo a gândit reorganizarea funcționării Dacia. Aceasta va avea propria structură de business, urmând să raporteze performanțele împreună cu cei de la Lada. Această organizare o înlocuiește pe cea bazată pe regiuni, pe care funcționa anterior grupul Renault.
La vârful structurii Dacia se va afla Denis Le Vot, noul director pentru regiuni al Renault Group și unul dintre oamenii pe care Luca de Meo se bazează pentru transformarea companiei.