Comisia Europeană a aprobat, cu unele condiții, fuziunea dintre Peugeot și Fiat Chrysler Automobiles, decizia de a da undă verde operațiunii fiind luată în urma unei investigații aprofundate.
Condițiile impuse pentru fuziune sunt propuneri asumate de cele două companii în urma îngrijorărilor exprimate de Comisie în legătură cu impactul pe care combinarea operațiunilor celor două companii l-ar putea avea pe piața de vehicule comerciale ușoare mici în anumite țări.
CITEȘTE ȘI Cerințele de raportare DAC6 pot viza evenimente diverse, uneori banale, nu doar tranzacții complexe. Riscurile neraportării sau raportării incomplete sunt semnificativePeugeot SA (PSA) și Fiat Chrysler Automobiles (FCA) au înștiințat Comisia cu privire la fuziune pe 8 mai, anunțându-și intenția „de a combina afacerile pentru a forma o nouă companie înregistrată în Olanda”.
Cum a relatat anterior Profit.ro, fuziunea va crea al patrulea producător mondial de automobile, după Volkswagen, Toyota și General Motors. FCA și PSA au fost până astăzi pe locurile 8-9, în fața lor mai fiind Hyundai-Kia, Honda și Ford. De asemenea, chiar dacă nu reprezintă o singură companie, Alianța Renault Nissan Mitsubishi se poziționează între primii 5 constructori, dacă își însumează producția de automobile.
CITEȘTE ȘI Cum arată un cadou premium pentru bărbații preocupați de imaginea personalăComisia s-a arătat îngrijorată de faptul că tranzacția, în lipsa unor angajamente, ar afecta competiția pe segmentul vehiculelor comerciale ușoare pe 9 piețe din Spațiul Economic European (Belgia, Cehia, Franța, Grecia, Italia, Lituania, Polonia, Portugalia și Slovacia).
CITEȘTE ȘI Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bineÎn toamnă, cele două companii s-au angajat să schimbe ponderea producției în uzina din Sevelnord, Franța, în favoarea mărcii Toyota, reducând astfel producția PSA. Un alt angajament este acela de a permite repararea vehiculelor comerciale ușoare ale rivalilor în rețeaua proprie.
Aprobarea dată de Comisia Europeană, anunțată de vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabil pentru concurență, prevede îndeplinirea condițiilor asumate de cele două companii, în dosarul depus la comisie.
„Accesul la o piață competitivă pentru vanuri comerciale este importantă pentru mulți liber-profesioniști, pentru companii mici și medii, de-a lungul Europei. Putem aproba fuziunea Fiat Chrysler și Peugeot SA pentru că angajamentele lor vor facilita intrarea și expansiunea pe piață pentru vehiculele comerciale ușoare. Pe piețele unde cei doi producători auto sunt activi, competiția va rămâne vibrantă după fuziune”, a declarat Vestager, la momentul anunțării aprobării.
Comisia Europeană precizează că, pe parcursul investigației aprofundate, au fost colectate informații și reacții de la competitorii și clienții celor două companii care fuzionează.
La finalul investigației, printre concluzii s-a numărat și faptul că, pe cele nouă piețe vizate de investigație, pe care ambele companii aveau cote de piață mari sau foarte mari și erau concurenți direcți, tranzacția ar fi generat prețuri mai mari pentru clienți.
Angajamentele pe care cele două le-au propus comisiei au fost:
CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!1. Extinderea acordului de cooperare actual între PSA și Toyota Motor Europe pentru vehicule comerciale ușoare, în baza căruia PSA produce vehicule vândute de Toyota sub brandul propriu, în special în UE. Această extindere presupune creșterea capacității disponibile pentru Toyota și reducerea prețurilor de transfer pentru vehicule și componente.
2. Un amendament la acordul de "reparații și mentenanță" pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare dintre PSA, FCA și rețeaua lor de service-uri autorizate, pentru a facilita accesul competitorilor la această rețea în cazul vehiculelor comerciale ușoare. Spre exemplu, clienții FCA/PSA cu vehicule comerciale ușoare nu vor beneficia de recepție sau servicii separate, iar service-urile proprii nu vor avea interdicția de a utiliza instrumente și echipamente PSA/FCA pentru a repara vehicule comerciale ușoare fabricate de concurenți.
Comisia Europeană consideră că prima măsură va permite Toyota să concureze efectiv cu entitatea rezultată din fuziune pe piețele relevante, în viitor. În plus, al doilea remediu va ajuta noilor companii să se extindă și să concureze pe piețele de vehicule comerciale ușoare. Combinația dintre cele două angajamente permite menținerea efectivă a concurenței pe piață în urma tranzacției și astfel răspunde pe deplin îngrijorărilor de concurență ale Comisiei.
Fuziunea FCA - PSA a primit deja aprobare de la autoritățile de concurență de pe toate piețele importante ale lumii pe care cele două companii își desfășoară activitatea, inclusiv SUA, Rusia și China.
Mărci și companii
Potrivit datelor oficiale transmise de Comisia Europeană, cele două companii, Fiat Chrysler Automobiles NV și Peugeot SA dețin 14 mărci de automobile: Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Dodge, Ram, Fiat Professional, Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall și DS. În plus, cele două dețin mai mulți producători de componente: Teksid S.p.A., Plastic Components and Modules Automotive S.p.A., Comau S.p.A. și Faurecia S.A. Cele două companii mai oferă servicii financiare și de mobilitate.