Planul Urbanistic Zonal care stabilește traseul magistralei de metrou M4 - între Gara de Nord și Gara Progresul și unde vor fi amplasate stațiile, a fost lansat de Primăria Capitalei. Aceasta va avea 14 stații, pe o lungime de 10,8 km, și va ajunge de la Gara de Nord până în comuna Jilava.
Planul Urbanistic este realizat de Metroul SA pentru Metrorex. Primăria Capitalei are rolul de a aproba Planul Urbanistic Zonal, scrie Hotnews.ro
Magistrala trece pe teritoriul a trei Sectoare 1-5 si 4 - și în Jilava, pe domeniul public și privat. Potrivit planșelor puse în dezbatere publică, pleacă de la Gara de Nord, pe strada Gării de Nord, parcurge intersecția cu strada Berzei, str.Vasile Pârvan, str. Bogdan Petriceicu Hașdeu, trece prin fața Hotelului Merriott, Calea 13 Septembrie, Bulevardul Tudor Vladimirescu, Șoseaua Viilor, Eroii revoluției, Șoseaua Giurgiului, la intersecția cu strada Bercenarului urmează strada care duce la Gara Progresul și ajunge cu ultima stație în fața Gării Progresul.
Cele 14 stații sunt:
- Stația Gara de Nord
- Stația Știrbei Vodă
- Stația Bogdan Petriceicu Hașdeu
- Stația Uranus
- Stația George Rozorea
- Stația Chirigiu
- Stația Filaret
- Stația Eroii Revoluției 2
- Stația George Bacovia
- Stația Toporași
- Stația Nicolae Cajal,
- Stația Luică
- Stația Giurgiului
- Stația Progresul.
Stația Progresul și Depoul Progresul vor fi amplasate pe teritoriul comunei Jilava.
Pentru realizarea stației unui nou acces la stația Gara de Nord de impune relocarea monumentului Eroilor Ceferiști pentru stația Gara de Nord și este nevoie de cercetare arheologică și reamplasarea monumentului lui IG Duca.
CITEȘTE ȘI FOTO Mercedes lansează SUV-ul electric EQS pe piața din România, la un preț triplu față de Tesla Model YPlanul Urbanistic Zonal va sta în dezbatere publică până pe 13 februarie.
Magistrala M4, tronsonul Gara de Nord este inclusă pentru o finanțare de circa 300 milioane de euro în PNRR, însă este puțin probabil ca banii să fie trași.
METROREX SA nu va putea să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finanțare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord - Filaret, este concluzia unui raport al Corpului de Cotrol al Ministerului Transporturilor. Prin PNRR, acest proiect are prevăzută o finanțare de 299 de milioane de euro, cu termen finalul anului 2023 pentru semnarea contractelor de achiziții și august 2026 pentru finalizarea lucrărilor.
Concluziile raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor:
- "În ceea ce privește construcția Magistralei M4 București - secțiunea 1 Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil că METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022 să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante.
- De asemenea, echipa de control a constatat faptul că, deși METROREX SA a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare, în prezent este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA".
Sorin Grindeanu spunea în 1 august că "sunt șanse tot mai mici" pentru ca magistrala de metrou M4 Gara de Nord -Filaret, finanțată prin PNRR, să poată respecta termenul de finalizare prevăzut pentru august 2026.
Licitația pentru primele șase stații încă nu a fost lansată, pe motiv că nu au fost emise toate avizele de la Primăria Capitalei.
Grindeanu susținea că PNRR ar putea fi schimbat în sensul de a înlocui acest proiect pentru magistrala M4 cu alte două proiecte de rezervă pentru reparații rapide pe calea ferată și modernizarea liniei de tren Craiova-Calafat.
- „În această perioadă nu m-am înscris în corul celor care spuneau justificat că multe dintre proiectele incluse în PNRR nu sunt viabile. Acest proiect pare cel mai departe de implementare.
- Sunt pesimist legat de acest proiect și de finalizarea lui până la finalul perioadei de finanțare din PNRR. Le-am cerut colegilor de la metrou și celor de la CFR să vină cu un backup.
- Eu mi-aș dori ca acest proiect să poată fi finalizat și finanțat, dar sunt realist. Există proiecte care par mature, astfel încât să putem accesa sumele respective. Pe de o parte mărirea sumelor pe quick wins, iar pe de altă parte Craiova – Calafat, dar aici aștept o analiză”, a declarat Sorin Grindeanu.