Renault și Nissan au finalizat încheierea acordurilor prin care se reașează pachetele de acțiuni deținute reciproc precum și raporturile de forțe din cadrul Alianței pe care cele două o formează alături de Mitsubishi. Practic, Renault pierde cel mai mult, pentru că renunță la un pachet important de acțiuni deținute la Nissan.
Nissan devine din acest moment unul dintre acționarii cu un cuvânt important de spus în cadrul Renault, odată cu semnarea noului acord al Alianței, așa cum a fost numită înțelegerea prin care compania japoneză primește drepturi de vot depline pentru cele 15% din acțiunile deținute la Renault SA. Odată cu această schimbare, 28,4% din acțiunile deținute de Renault la Nissan sunt transferate unui trust cu sediul în Franța, astfel încât constructorul francez pierde drepturile de vot conferite de aceste acțiuni.
„În urma anunțurilor publicate pe 6 februarie și 26 iulie 2023, și după obținerea autorizațiilor cerute, azi intră în vigoare Noul Acord de Alianță între Renault Group și Nissan. Acesta înlocuiește acordurile anterioare referitoare la guvernanța Alianței (Restated Alliance Master Agreement, Alliance Equity Participation Agreement și Memorandum of Understanding din 12 martie 2019.)”, a u transmis cele două companii. Conform acordului, enault Group și Nissan vor deține de acum o participare încrucișată de 15 %, cu obligația de păstrare a acțiunilor precum și cu obligația de plafonare a participației fiecăruia. Drepturile de vot ale Renault Group și ale Nissan sunt plafonate la 15 % din drepturile de vot exercitabile, cele două grupuri având posibilitatea de a-și exercita liber drepturile în cadrul acestei limite.
Pachetul de 28,4% de acțiuni Nissan, din totalul de 43,4% deținute anterior, ce a fost transferat către un trust francez, vor fi purtătoare de dividende, însă, în același timp, vor fi „exercitate de manieră neutră”. Când va dori, Renault „poate da instrucțiuni trustului să vândă acțiunile Nissan deținute, fără a avea însă obligația să ceară acest lucru într-un termen predeterminat”. În cazul unei vânzări a acestor acțiuni, Nissan va beneficia de dreptul primei oferte, în profitul său sau al unui terț desemnat.
Anunțul făcut de cele două companii vine chiar înainte de ziua programată pentru startul oficial al activității noii companii Ampere, pe care Renault a creat-o prin desprinderea diviziei de mașini electrice, în care Nissan a fost de acord să investească. Succesiunea celor două momente sugerează că Nissan a condiționat participarea în cadrul Ampere și continuarea proiectelor comune de reașezarea pachetelor de acțiuni, astfel încât Renault să-și dilueze puterea pe care o deținea asupra companiei japoneze.
Declarația lui Makoto Uchida, CEO Nissan, lasă de înțeles cât de important este momentul pentru compania care a fost la un pas de a fi preluată complet de Renault: „Pe baza acestui acord echitabil Nissan va continua dezvoltarea competențelor sale pentru a deveni o companie mai agilă. Vom identifica noi oportunități de creștere care vor susține strategia noastră comercială, în special inițiativele în domeniul electrificării, creând totodată mai multă valoare pentru întreaga Alianță. Suntem convinși că reechilibrarea parteneriatului cu Renault Group deschide noi perspective”.
CITEȘTE ȘI Dacia reîncepe creșterea în Germania, pe o piață pe care VW, Ford sau Renault au scăzut dramaticLa rândul lui, șeful Renault, Luca de Meo, este unul dintre susținătorii reechilibrării relației, în favoarea repornirii parteneriatelor dintre cele două companii și nu omite să amintească de Ampere în declarația sa: „Abordăm de acum această nouă eră a Alianței cu o atitudine pragmatică și centrată pe managementul operațional. Proiectele noastre comune în Europa, în America latină și în India vor consolida parteneriatul, creând sute de milioane de euro ca valoare pentru fiecare partener și generând sinergii reciproc avantajoase în materie de inovație. Suntem mândri să primim partenerii noștri, Nissan și Mitsubishi Motors, ca asociați în cadrul Ampere, filiala noastră dedicată vehiculelor electrice și sectorului software; interesul lor confirmă atractivitatea activelor noastre. În fine, Renault Group va beneficia de o mai mare suplețe în politica sa de alocare a capitalurilor datorită posibilității de a monetiza acțiunile Nissan”.