Ministerul Transporturilor a lansat, în mod oficial, propunerile de subvenții pentru pentru companiile de transport feroviar de călători, societatea de stat CFR Călători urmând să primească 1,22 miliarde de lei (275 milioane euro) în acest an, în timp ce firmele private își împart restul de 256 de milioane de lei.
Propunerile sunt cuprinse într-un proiect de hotârâre de guvern pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016-2020 în transportul feroviar public de călători, scrie News.ro
CFR Călători a solicitat compensații pentru asigurarea pachetului social, care reprezintă o formă de subvenție din partea statului, în valoare de 1,44 miliarde lei, însă Ministerul Transporturilor propune subvenții de doar 1,22 miliarde lei, cu 15% sub nivelul cerut.
CFR Călători urmează să folosească 470,8 milioane lei pentru trenurile InterRegio și 753,5 milioane lei pentru cursele Regio, cu un confort mai scăzut.
"Față de anii anteriori, diferența este mai mică între ce s-a cerut și ce s-a acordat. Însă dacă e să comparăm cu companiile private, care acoperă din subvenții un procent mult mai mare din venituri, este în continuare o discriminare față de CFR Călători", a declarat, pentru News.ro, liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, Gabriel Rodrigo Maxim, care reprezintă interesele angajaților CFR Călători. .
CFR Călători se angajează, în schimb, la o serie de investiții pentru creșterea calității serviciilor prestate. Astfel, în acest an se vor face investiții pentru reînnoirea parcului de vagoane și pentru extinderea sistemului de vânzare electronică a biletelor în tren, prin aparate portabile.De asemenea, compania de stat va moderniza 30 de vagoane care pot circula la viteze de 160 kilometri/oră, a 40 de vagoane pentru 200 km/h și a 20 de locomotive electrice, se arată în documentul menționat.
Subvențiile primite de la stat reprezintă, pentru CFR Călători, circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor, care se ridică la 2,23 miliarde lei, potrivit calculelor News.ro, pe baza cifrelor cuprinse în proiectul de hotărâre de guvern.
Și companiile private de transport feroviar de călători primesc subvenții, însă acestea au ponderi mult mai mari în totalul încasărilor, comparativ cu CFR Călători.
Astfel, societatea Regiotrans, al doilea transportator feroviar de călători ca mărime, primește subvenții totale de 144,9 milioane lei în 2016, adicâ exact suma solicitată, care reprezintă 85% din costul total cu prestațiile, de 169,3 milioane lei. Compania estimează, pentru acest an, venituri proprii de 29,5 milioane lei pentru pachetul minim social și politica tarifară.
Pentru firma Transferoviar Călători, Ministerul Transporturilor propune subvenții de 75 milioane lei în 2016, ușor sub nivelul solicitat, de 75,44 milioane lei. Suma propusă acoperă 79% din costurile totale cu prestațiile, de 94,6 milioane lei. Compania estimează încasări din vânzarea biletelor de doar 22 milioane lei în acest an, arată datele din proiect.
Societatea Interregional Călători urmează să primească de la stat, în acest an, subvenții în valoare de 24 milioane lei, care acoperă 87% din costuri, estimate la 27,5 milioane lei. Cea mai mică dintre firmele private de transport feroviar de călători, Softtrans, va primi, dacă propunerea este acceptată în guvern, 12,6 milioane lei, o sumă care reprezintă 69% din costuri, de 18,2 milioane lei.
Ministerul Transporturilor obligă firmelor private să realizeze venituri proprii de cel puțin 15% din veniturile totale la trenurile Regio și de 35% la trenurile Interregio. Statul nu subvenționează călătoriile pe cele mai confortabile trenuri, din categoria interCity.