Inspecția tehnică obligatorie (ITP) pentru autovehicule va fi posibilă și în alte țări, nu doar pe teritoriul României. Senatorii au aprobat un proiect legislativ îi va scuti pe românii aflați în afara țării să se deplaseze cu mașina proprie la fiecare doi ani în România doar pentru ITP. Propunerea mai are nevoie de votul deputaților.
De ce este important: În prezent, legislația în vigoare stabilește că inspecțiile tehnice periodice se efectuează de firme care dețin stații autorizate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" (RAR) doar pe teritoriul României. Românii care locuiesc în alte țări sunt obligați astfel să revină periodic în țară cu autoturismele proprii pentru efectuarea inspecției.
Prețurile pentru ITP la autoturisme variază între 80 și 150 lei, iar inspecția trebuie efectuată o data la fiecare 2 ani pentru autoturismele personale și comerciale, iar la 6 luni pentru autovehiculele de transport public. Conducerea unui autovehicul cu limita de valabilitate a ITP expirată este sancționată cu amendă de până la 700 lei.
CITEȘTE ȘI Trei instituții de studii superioare din România, incluse în primele alianțe ale Universităților EuropeneInspecția tehnică, posibilă în statele membre ale UE, dar și în Republica Moldova
Proiectul legislativ, aprobat acum de Senat, a fost depus pentru a doua oară la Parlament de către senatorul PSD Nicolae Șerban - după ce prima dată, în 2016, propunerea a fost clasată.
Inițiativa legislativă prevede că inspecția tehnică periodică se poate realiza, atât pe teritoriul României, cât și pe teritoriul Republicii Moldova, pe teritoriul statelor membre ale Spațiului Economie European și pe teritoriul Confederației Elvețiene, prin operatori economici autorizați, numai pe baza unui contract de franciză încheiat cu R.A.R. de către aceștia.
Firmele autorizate să realizeze ITP în afara teritoriului României și stațiile de inspecție tehnică periodică aferente vor funcționa în acord cu legislația statului pentru care primesc autorizarea RAR.
Potrivit proiectului, cheltuielile suplimentare ocazionate de procedura de autorizare și de monitorizare a activității de inspecție tehnică periodică în afara teritoriului României vor fi suportate integral de către firmele care solicită autorizarea. Singurele costuri pentru R.A.R. ar consta în cele de transport, cazare și diurnă pentru personalul RAR care se deplasează în afara teritoriului României, la stațiile de inspecție tehnică periodică.
CITEȘTE ȘI Proiect: Circulația trotinetelor electrice, reglementatăMăsura vine în sprijinul românilor din diaspora
Conform expunerii de motive a proiectului, în prezent, un număr semnificativ de vehicule înmatriculate în România se află în folosința unor cetățeni români aflați pentru durată medie sau lungă în afara României, cu precădere în statele europene. Astfel, mulți români sunt în situația de a suporta un disconfort major și costuri mari, ca urmare a obligației de a asigura ITP pentru vehiculele deținute și care sunt înmatriculate în România.
“Beneficiarii vizați de propunerea legislativă sunt deținătorii de vehicule înmatriculate în România, care se află pe durată medie sau lungă în afara României, respectiv pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, Republicii Moldova și Elveției. La finalizarea procesului de ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană, legea va fi aplicabilă și pe teritoriul acestui stat, în ipoteza, foarte plauzibilă, a menținerii sale în Spațiul Economic European”, este argumentul principal pentru susținerea modificărilor legislative avansate.