Prețul pe care îl plătesc românii pentru achiziția unei mașini second hand a crescut, în acest an, cu aproximativ 17% față de anul trecut, la peste 12.800 de euro.
Creșterile de preț au la bază o contracție a ofertei de mașini second hand în piața din România, combinată cu o inflație mai mare, dar și cu o ofertă redusă de mașini noi disponibile pentru ridicare imediată. Timpii de așteptare în creștere pentru livrarea mașinilor noi determină reorientarea către achiziția de mașini la mâna a doua.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Și trotinetele electrice provoacă decese: 20 de morți din cauza conducătorilor de trotinete electrice, alte mii de răniți - în ultimii 5 ani
„Acest context, care a determinat creșteri ale prețurilor la mașinile second hand, își are originea în pandemia de COVID-19. Lucrurile se resetează, însă, și ne așteptăm la corecții de preț în următoarea perioadă. Inclusiv preferințele românilor se modifică, înspre mașinile de generație mai nouă, cu un rulaj mai mic”, spune Vlad Ghiță, CEO Instant.ro.
Volkswagen, BMW, Audi, Renault și Mercedes, urmate de Ford și Skoda sunt mărcile de mașini rulate preferate de români. Spre deosebire de anii trecuți, în 2023, a crescut interesul cumpărătorilor pentru motorizările pe benzină, în defavoarea celor diesel.
Totodată, în perioada mai – iunie 2023, din volumul total de mașini tranzacționate și înmatriculate, doar 66% (45.000 de autoturisme) au aparținut segmentului de mașini rulate, în scădere de la 73% (52.000 de mașini), cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut.
CITEȘTE ȘI Vicepreședinte Dacia: Tendința comenzilor nu este fantastică pe toată piața auto. Dacă piața va scădea, vom reduce producția. Am pierdut 20.000 de Sandero în Maroc, acum producem în plin
Românii schimbă mașina cel mai frecvent în intervalul 150.000-200.000 de kilometri parcurși, potrivit analizei ce a luat în calcul un volum de 645.000 de autoturisme rulate, produse în intervalul 2010 – 2023 și listate cu intenție de vânzare în ultimii 5 ani.
S-au schimbat și preferințele în materie de volum. Tot mai mulți români care optează pentru achiziția unei mașini rulate se îndreaptă către SUV-uri (Sport Utility Vehicle), datorită îmbinării spațiului util al unui break cu capacități pentru teren accidentat.
Ford Kuga a devenit mai popular în 2023 decât Ford Mondeo, spre exemplu. La fel și Audi Q5, care este acum pe locul al doilea, în fața modelelor Audi A3 sau A6.
Modelele Dacia sunt preferate de români cu precădere atunci când vine vorba de achiziția unei mașini noi. Pe segmentul second hand, însă, Dacia Duster se vinde mai bine în comparație cu Dacia Logan, iar modelele SUV de la Hyundai (Tucson și Santa Fe) și Toyota RAV 4 au prins avans față de berlinele vândute de aceleași mărci, precum i20, i30, respectiv Avensis și Corolla.
Se regăsesc tot mai mult în preferințele de achiziție ale românilor și mașinile Nissan, care înregistrează deja o prezență solidă pe caroseriile SUV, prin lineup-ul Juke - Qashqai - X-Trail. Iar potrivit analizei Instant.ro, Nissan va intra în top 10 cele mai populare mărci până la finalul acestui an, cu perspectivă importantă de creștere și în 2024.
În achiziția unui autoturism rulat, românii pun accent pe siguranța mașinii, pe tehnologie, fiabilitate și prestigiul mărcii. Iar în contextul prețurilor volatile la carburanți, consumul urban devine un factor tot mai important.