Programul guvernamental de salvare a Lufthansa, de 9 miliarde de euro, a fost pus sub semnul întrebării miercuri, după ce consiliul de supraveghere al operatorului aerian german a refuzat să accepte condițiile atașate de Bruxelles, transmite Reuters.
Boardul, care era așteptat să semneze acordul, a refuzat în schimb cerințele Bruxellesului de a renunța permanent la sloturile orare de decolare și aterizare de pe aeroporturile din Frankfurt și Munchen, unde Lufthansa deține două treimi din cota de piață, scrie News.ro.
Planul de salvare rămâne fără îndoială ”singura alternativă viabilă” la insolvență, a anunțat Lufthansa, iar negocierile referitoare la cerințele UE care ”ar conduce la o slăbire” a centrelor sale de pe aeroporturi, precum și a capacității sale de a rambursa împrumuturile vor continua.
Comisia Europeană ”nu a dorit să comenteze un caz specific”, a declarat un purtător de cuvânt.
Termenii discutați cu Bruxellesul au inclus renunțarea la 72 de sloturi utilizate de 12 din cele 300 de avioane care își au baza pe cele două aeroporturi, a declarat o sursă apropiată situației.
În timp ce Lufthansa a dorit să recupereze sloturile după rambursarea ajutorului, Comisia a dorit concesii permanente, a precizat sursa.
Operatori aerieni precum Air France-KLM și principalele companii aeriene americane au solicitat ajutoare guvernamentale pentru a trece de criza coronavirusului care a blocat aproape în totalitate zborurile.
Programul de salvare anunțat luni pentru Lufthansa prevede ca guvernul german să preia o participație de 20% la companie, în schimbul unei injecții de capital de 6 miliarde de euro, majoritatea fără drept de vot, combinată cu împrumuturi garantate de stat în valoare de 3 miliarde de euro.
Grupul Lufthansa are circa 138.000 de angajați, potrivit datelor publicate pe site-ul companiei.
Ministerul german al Economiei Peter Altmaier a declarat după anunțul boardului companiei că se așteaptă în continuare ca Bruxellesul să aprobe programul de sprijin.
”Nu este doar în interesul Germaniei, ci și al Uniunii Europene de a evita vânzarea unor companii strategice din sectorul industrial, ca rezultat al pandemiei”, a adăugat Altmaier.
Unele companii nu sunt de acord.
Directorul general al operatorulului low-cost Ryanair, Michael O’Leary, a anunțat marți că va contesta programul de salvare a Lufthansa, afirmând că reprezintă ”o distorsionarre masivă a concurenței” pe piața germană în următorii cinci ani.
”Este profund ironic că guvernul german, care dă lecții tuturor celorlalte țări din UE despre respectarea regulilor UE, nu are nicio dificultate să încalce regulile ajutoarelor de stat când este vorba despre Lufthansa”, a afirmat O’Leary într-un comunicat al Ryanair.
Asociația germană a personalului navigant, un sindicat al piloților, a avertizat în schimb să cedarea sloturilor operatorilor low-cost concurenți ar pune în pericol locurile de muncă europene și standardele de muncă.
”Unele companii aeriene low-cost au rezerve financiare mari pentru că nu au respectat drepturile angajaților tmp de ani de zile...și au transferat riscurile de afaceri angajaților”, a anunțat grupul.