Ministerul Transporturilor a pregătit lista de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca, pe care se află persoane fizice, instituții ale statului, universități, dar și o parohie. În total, statul le va plăti proprietarilor aproape 57 de milioane de euro.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național, arată Club feroviar.
57 de milioane de euro – exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca
Pentru exproprierile necesare construcției magistralei de metrou este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire în valoare de 283.182.098,36 lei, echivalentul a aproape 57 de milioane de euro. Suma a rezultat din raportul de evaluare întocmit de către evaluatorul autorizat, membru atestat ANEVAR, Chelaru Ștefan Dragoș. Sunt vizate 486 de imobile, cu o suprafață totală de 418.188 mp, construcții cu suprafața cumulată de 58.402 mp, împrejmuiri de 5.209,28 metri, masă lemnoasă în cantitate de 22,68 mc de pe raza municipiului Cluj-Napoca și localității Florești.
De asemenea, pentru realizarea magistralei de metrou este necesară ocuparea unei suprafețe de 12.822 mp, construcții în suprafață totală de 958 mp, împrejmuiri (garduri) de 147,53 metri, aparținând proprietății publice a statului român și ocuparea unei suprafețe de 172.784 mp, construcții în suprafață totală de 9.009 mp, împrejmuiri de 334,81 ml, aparținând proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale Cluj-Napoca și Florești.
Nume ”sonore” pe lista beneficiarilor de bani de la stat
Dar să vedem ce nume ”sonore” se găsesc pe lista de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca. Dincolo de persoanele fizice, pe această listă a beneficiarilor de bani de la stat se află și multe firme, printre care și multinaționale.
Vorbim aici de Ursus Breweries (fabrica de bere Ursus din Cluj-Napoca) sau supermarketurile Kaufland. De exemplu, de la Ursus vor fi expropriate terenuri cu o suprafață de peste 6.000 mp, pentru care se vor plăti peste două milioane de lei. Vor fi și firme românești expropriate, cum ar fi cea de dezmembrări auto VRG Automobile din comuna Florești.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Companiile de stat vor putea subconcesiona din nou bunurile publiceÎn aceeași comună (cea mai mare din țară, practic o anexă rezidențială a municipiului Cluj-Napoca) va fi expropriat și un teren de peste 4.600 mp aflat în proprietatea Parohiei Reformate Luna de Sus, pentru care acesta va primi de la stat peste 100.000 de lei.
Revenind în municipiul Cluj-Napoca, suprafețe importante de teren vor fi preluate pentru construcția magistralei de metrou și de la două instituții de învățământ superior. Este vorba de Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară și de Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațegan.
Contractul pentru construcția metroului Cluj-Napoca, semnat pe 25 mai
Pe 25 mai 2023 s-a semnat contractul pentru construcția metroului Cluj-Napoca, în valoare de nouă miliarde de lei (peste două miliarde de euro), cu asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S. – Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A.
Contractul pentru Magistrala de metrou de 21 km și 19 stații are o durată de 96 de luni și are 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat, fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local. Finanțarea din PNRR de 300 de milioane de euro este pentru structura primelor nouă stații.