Renault se bate de câțiva ani pentru primul loc pe piața de automobile de import, atât pe segmentul de autoturisme, cât și pe cel de LCV. Are o concurență puternică, din partea Toyota și Hyundai, în condițiile în care VW, vechiul lider al mărcilor de import, a cedat complet poziția celorlalte mărci. Schimbarea de gamă, de motorizări, declinul piețe de electrice și Programul Rabla sunt doar câteva dintre obstacolele cu care Cecilia Tudor, care conduce marca Renault în regiunea Europa de Sud Est, se lovește în această perioadă. Profit.ro a stat de vorbă cu directorul Renault România la Paris, la scurt timp după premiera noului automobil electric Renault 4.
Ce se întâmplă în acest moment pe piața din România, pe zona de mărci de import, având în vedere că rezultatele din ultima perioadă sunt mai slabe decât ne așteptam?
Aș spun că am avut prima jumătate de an, care a fost bună, mai ales pe partea de vehicule utilitare și piața de vehicule utilitare a crescut, iar Renault este pe prima marcă de import de pe piața românească la vehicule utilitare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe partea de autoturisme, prima parte a anului a fost în regulă, dar după terminarea programului Rabla evident că piața a scăzut.
Cu toate astea, cred că vom încheia anul la nivelul anului trecut, ceea ce nu e foarte rău, date fiind condițiile, dar ne pregătim pentru 2025, un an în care situația va fi cu totul și cu totul diferită, cu incertitudinea legată de programul Rabla și de ceea ce se va întâmpla pe piață.
Ați avut discuții despre Programul Rabla pentru anul viitor?
Discuții sunt tot timpul, au fost tot timpul, legate de modul în care va fi programul Rabla, în special Programul Rabla pentru vehicule electrice, pentru că aici este interesul cel mai mare.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Guvernul a semnat cu Continental, Bosch și NXP Semiconductors finanțările pentru dezvoltarea microelectronicii în RomâniaDe altfel, cred că ați văzut cu toții că piața de vehicule electrice a scăzut anul acesta din cauza scăderii, înjumătățirii primei pentru vehicule electrice și atunci a avut un impact foarte mare față de previziunile noastre, cel puțin.
Conform ministrului Mediului, se discută deja o majorare a tichetului Rabla Plus. E adevărat?
Pentru noi creșterea primei pentru vehicule electrice ar fi de un real ajutor, pentru că ar compensa, credem, ceea ce s-a întâmplat anul acesta.
În afară de declarațiile domnului ministru nu avem altceva.
Luați în calcul să nu mai existe absolut deloc un Program Rabla? Care ar fi impactul pentru vânzările de mașini termice?
Luăm în calcul absolut toate posibilitățile, inclusiv eliminarea programului pentru mașinile termice.
CITEȘTE ȘI VIDEO Constructorii turci pregătesc la Autostrada Ford „cea mai mare surpriză din 2024”, cu o deschidere înainte de termenDacă analizăm piața de retail, care reprezenta aproape 40%, după terminarea Programului Rabla a scăzut simțitor.
Au existat mai multe opinii din industrie care susțin că ar fi timpul ca Rabla să nu mai existe, pentru că a denaturat piața și prețurile mașinilor, ce credeți despre asta?
Nu știu dacă a denaturat, Programul Rabla a denaturat piața din cauza fondurilor insuficiente și pentru că există niște boom-uri ale piețe în anumite perioade și apoi căderi.
Cred că Programul Rabla pentru mașinile cu motor termic ar fi de un real ajutor.
CITEȘTE ȘI FOTO Tesla a lansat Model Y cu 7 locuri în RomâniaCare au fost cele mai vândute modele Renault în acest an?
Cele mai vândute sunt Clio, Captur, Austral, Arkana, în ordinea asta, pentru noi Austra și Arkana ne-au făcut o surpriză extraordinară , facem mixuri importante cu Austral și Arkana, și evident vehiculele utilitare, vorbesc despre Master, Express și despre Trafic.
A crescut cererea pentru mașinile hibride?
Noi am reușit să creștem vânzările în ultimii ani pe hibride, am crescut ponderea vânzărilor în total vânzări Renault pe hibride, este foarte mare.
Evident, ne bazăm pe Rafale, chiar dacă este un model de segment D, pentru vânzarea de plug-in hibride și avem o gamă de electrice extraordinară.
Cum au mers electrice în acest an? Ce se întâmplă cu Megane?
Anul acesta au mers mai slab, și Megane electric, care anul trecut a vândut 1.000 de unități, a fost un an extraordinar 2023, în 2024 a fost un an mai slab din cauza scăderii Rabla Plus și acum abia am lansat Scenic și așteptăm pentru anul viitor Renault 5.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ VIDEO Explozii și focuri de armă la Ankara. Autoritățile turce denunță un atac teroristCare e stadiul cu R5?
Am deschis comenzile, dar mașina va fi disponibilă în România începând cu prima parte a anului.
Și ce se întâmplă pe segmentul vechiului Megane?
Segmentul C funcționează în continuare foarte bine pentru flote, există cerere, noi facem în continuare o figură frumoasă cu Megane Sedan, avem o istorie cu acest model, chiar dacă au început să crească și alții ca pondere în acest segment, dar aș zice că pentru flote, pentru o anumită categorie de flote și pentru o anumită categorie de retail sedanul funcționează.
E un segment în continuare care funcționează foarte bine pentru flote zice, deci există cerere. Noi facem în continuare o figură frumoasă cu megan sedan, chiar dacă mă rog, avem o istorie cu acest model.
E drept că știu, au început să crească foarte mult ca pondere în segmentul C, dar în continuare as zice că pentru flote, pentru o anumită categorie de flote și pentru o anumită categorie de diferite, el se da încă funcționează.
Cum se comportă clienții care caută diesel și nu mai găsesc în showroom? Mai cumpără mașină?
A scăzut foarte mult cererea de diesel, e evident, pentru că a scăzut și oferta, dar aș zice că pentru modelele pe care mai avem diesel – noi mai avem și pe Clio și pe Megane Sedan – pot să spun că cererea este în scădere.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Exim cedează către BID activități de sprijinire a dezvoltării regionale, utilităților și infrastructurii. Ministerul Finanțelor vrea să folosească temporar miliarde din PNRR pentru alte proiecte cu fonduri UEDiscuțiile din presă ajută mult, tot ce apare în media ajută, orientează clientul.
Symbioz cum se așează în gama Renault?
Symbioz abia a fost lansat, în septembrie, în România, eu am încredere în el, așteptăm ca piața să se obișnuiască cu el, să-l cunoască mai bine clienții.
Suntem în perioada de tatonare, e prematur să ne pronunțăm, dar eu am încredere în el, e un concurent important pe piață.
Renault 4 când va ajunge în România?
Eu sper că în 2025, dar nu pot să vă dau un termen acum.
Biografie Cecilia Tudor
Cecilia Tudor lucrează de peste 20 de ani în cadrul Renault Group România și a condus, de-a lungul timpului, departamente precum Distribuție Comercială sau Vânzări Rețea Renault. În 2017 a fost numită director al Direcției Vânzări Speciale pentru vehicule comerciale, apoi în 2020 a devenit director Comunicare & CSR al Renault Group în România, pentru ca, din 2021, să preia funcția de managing director Renault South East Europe.
Este absolventă a Academiei de Studii Economice din București, are studii postuniversitare, în cadrul Institutului Universitar Profesional din Clermont Ferrand (Franța), unde a obținut o diplomă în Comerț și Management, și a urmat un Program de Management Executiv la ESCP Business School Europe.