Cele două companii auto, Peugeot SA și Fiat Chrysler Automobiles NV, care intenționează să fuzioneze, au publicat un document intitulat Prospectus, prin intermediul căruia oferă toate informațiile privind această tranzacție în vederea tranzacționării acțiunilor companiei pe burse, după fuziune.
Cum se va naște Stellantis, compania rezultată din fuziunea PSA Group și FCA? Dacă inițial s-a vorbit despre înființarea unei noi companii, cu sediul în Olanda, care să aibă ca acționari cele două companii, astfel încât acționarii fiecăreia să devină acționari în Stellantis, acum documentele publicate de cele două companii arată că mecanismul va fi altul.
În urma fuziunii, compania care va supraviețui fuziunii va fi Fiat Chrysler Automobiles NV, societate înmatriculată în Olanda, cu sedii în italia, Londra și SUA. La data semnării fuziunii, FCA va emite un nou pachet de acțiuni, 1.545.221.900 unități, ce vor fi atribuite acționarilor Peugeot SA. În acest fel, acționarii vor deține câte 50% din companie. Aceasta își va schimba denumirea în Stellantis NV, la ora 00.00 a zilei următoare semnării documentului de fuziune. Capitalul social al noii companii se va ridica la 90 de milioane de euro, echivalent în 4,5 miliarde acțiuni, la o valoare de 0,01 euro fiecare, plus 450 milioane de acțiuni speciale, la aceeași valoare. Compania va fi listată la bursele Euronext Paris, acolo unde astăzi este listată PSA, pe lângă bursele NYSE și MTA, unde astăzi este listată FCA.
Documentul intitulat Prospectus oferă detalii și despre istoricul acestei fuziuni. Astfel, aflăm că primele discuții au început în 2018, în a doua jumătate a anului. O primă discuție între șefii celor două companii, pe tema unei fuziuni, a avut loc pe 4 martie 2019, la Geneva, în cadrul salonului auto, după ce propunerea a fost făcută în luna decembrie 2018. Interesant este că în primăvara lui 2019 FCA și Renault au anunțat că au ajuns la o înțelegere privind fuziunea lor, ceea ce înseamnă că italienii de la Fiat Chrysler jucau la două capete. Din fericire pentru PSA, înțelegerea cu Renault a picat, ca urmare a condițiilor drastice pe care statul francez le-a pus pentru a aproba fuziunea, dar și din cauza opoziției Nissan, partenerul Renault din Alianță.
În acest moment, acționarii principali ai celor două companii sunt Exor, cu 28,54%, și BlackRock, cu 4,21%, pentru FCA, iar pentru PSA, Familia Peugeot, prin diferitele vehicule, 12,36%, Bpi France Participations SA, 12,36% și Dongfeng, 11,24%. Schimbul de acțiuni ordinare se va face la paritatea de 1,742 acțiuni FCA, pentru fiecare acțiune PSA. Exor va deține 14,4%, EPF/FFP (familia Peugeot) – 7,2$, BPI (statul francez) – 6,2% și Dongfeng – 5,6%. Potrivit documentului, drepturile de vot ar putea diferi de procentul de acțiuni. Astfel, cel mai mare acționar al Stellantis va fi familia Agnelli, moștenitorii regretatului Gianni Agnelli, fostul proprietar al Fiat. Aceștia vor acționa prin Exor, reprezentantul lor fiind John Elkan, ce va fi și președinte al companiei.
Director executiv, CEO al companiei Stellantis, va fi Carlos Tavares, care va primi și un bonus de 1,7 milioane de euro, la finalizarea fuziunii. Mike Manley, actual CEO al FCA și viitor COO, va primi un bonus echivalent cu 5 salarii actuale.
Cele două companii au programat ca adunările generale ale acționarilor, pentru aprobarea finală a fuziunii, să se desfășoare pe 4 ianuarie 2021, simultan. Singura condiție care a rămas de îndeplinit este avizul Comisiei Europene în materie de concurență. Există unele suspiciuni de monopol pe anumite piețe care trebuie rezolvate, pentru ca avizul să fie pozitiv. În total, au fost depuse dosare de aprobare pe 21 de piețe, din care doar UE mai are de emis avizul.
Documentul Prospectus include și situația financiară a PSA și FCA, rezultatele privind vânzările și evoluțiile acțiunilor acestor companii în ultimii ani, informații necesare piețelor bursiere pentru tranzacționarea acțiunilor Stellantis NV.
Închiderea tranzacției este așteptată să se producă în primul trimestru al anului 2021, dacă toate condițiile sunt îndeplinite.