Vânzările de automobile electrice au urcat la 10% din piață, o pondere aproape greu de imaginat în urmă cu doar câțiva ani, iar împreună cu motorizările hibrid cota depășește 20%, într-un context dificil care a favorizat noile propulsii alternative.
În trimestrul al treilea al acestui an, 1 din 10 mașini vândute în UE a fost electrică, un salt uriaș față de anul trecut, când era vândut 1 vehicul electric la 30 de mașini noi. Printre cauze se numără programele de stimulare introduse de guvernele europene, însă un rol mai puțin vizibil l-a avut pandemia care i-a împins pe oameni, din motive greu de deslușit, să cumpere accelerat mașini cu propulsie electrică.
În acest context, ponderea dieselului a scăzut simțitor, accelerând dispariția acestui tip de combustibil mult înainte de orice estimare făcută de industrie anterior. Practic, motoarele diesel au coborât la o cotă de 27,8% din totalul pieței, după ce mai bine de un deceniu a reprezentat cel mai vândut motor în Europa. În total, benzină plus diesel au păstrat 75,4% din piață. Propulsiile pe benzină, care au rămas cele mai vândute îna cest moment, au avut cel mai mare declin, -24,3%, de la 1,7 milioane, la 1,3 milioane în trimestrul al treilea din 2020, echivalentul a 47,5% din piață. Este pentru prima dată în utlimii 4 ani de când benzina coboară sub nivelul de 50% din piață, după cum arată datele publicate de ACEA.
Electricele, propulsiile alternative cum mai sunt numite (care cuprind și hibride cu încărcare), au crescut cu 211,6%, la un nivel de 273.809 unități. Subsegmentul de PHEV a crescut cel mai mult, cu 368,1%, în al treilea trimestru, de la 29.557 la 138.348 unități. În Franța și Germania creșterea lor a fost de 400%. Cele mai ecologice, cele exclusiv electrice, au crescut la 135.461 unități, cu 132% mai multe decât anul trecut.
Nu în ultimul rând, vehiculele hibride fără încărcare la priză au rămas cele mai populare în rândul vehiculelor ecologice, cu un volum de 341.092 și o creștere de 88,8%, acoperind 12,4% din totalul vânzărilor.
Celelalte propulsii alternative, etanol, GPL și gaz natural, au scăzut cu 6,8% în intervaluliulie – septembrie, fiind un trend vizibil pentru aceste tipuri de propulsie, influențate și de scăderea generală a pieței de autoturisme.
În România, există de asemenea o creștere masivă a vehiculelor cu propulsie alternativă, în special cele electrice și cele hibride cu încărcare. Țara noastră raportează cumulat BEV și PHEV, mașini electrice și hibridele cu încărcare, care au ajuns la 807 unități în trimestrul al treilea, cu o creștere de 48,6%. Pe primele trei trimestre, volumul acestora a fost de 1.398, cu 39,9% mai mare.
CITEȘTE ȘI FOTO Ford a anunțat prețul noii versiuni EcoSport Active. Modelul poate fi comandat deja la dealerii din RomâniaHibridele au reprezentat și ele un volum în creștere în trimestrul al treilea, cu 4.084 unități, ca urmare a unei creșteri de 69,5%.
Vânzările de automobile cu motoare pe benzină au scăzut drastic, cu aproape 50%, de la 36.597 la 18.840. În același timp, vânzările mașinilor diesel au scăzut cu un ritm mai redus, 30%, de la 12.132, la 8.387, acestea coborând la o cotă de piață de 24%, la un nivel foarte apropiat de vehiculele electrice plus hibride și alte propulsii elternative, care au urcat la un nivel incredibil de 22%. Motoarele pe benzină dețin în România o pondere de peste 50%.