Reprezentanții industriei auto din Germania au cerut guvernului federal inițierea unui program de subvenționare de tip „Rabla”, în perioada următoare, pentru stimularea vânzărilor de autoturisme. Germania a mai derulat în 2009, în perioada crizei economice, un program similar, care a avut un succes major.
Mai mulți șefi ai companiilor auto din Germania, dar și unii politicieni, au cerut guvernului condus de Angela Merkel să lanseze un amplu program de subvenționare a achizițiilor de automobile, un program Rabla similar cu cel din 2009, potrivit presei germane. Măsura ar fi absolut necesară pentru ca producția fabricilor de automobile să nu rămână pe stoc, odată cu reluarea activității din această lună.
Directorul operațional al mărcii VW, Ralf Brandstatter, susține că este critică pentru creșterea producției vânzarea mașinilor către clienți. El propune un sistem de vânzări bazat pe emisiile de CO2, astfel încât să contribuie și la protejarea mediului.
Dealerii auto au redeschis luni showroom-urile, însă traficul este departe de cel dintr-o zi normală, dinaintea epidemiei de coronavirus. Vânzările de automobile au scăzut în martie cu 39% în Germania și cu 55% în Europa, punând în pericol cel mai mare sector industrial al Uniunii Europene, în care funcționează nu doar producătorii de automobile, ci și cei de componente, furnizorii de materii prime sau cei de servicii. În total, circa 14 milioane de europeni lucrează într-un din companiile implicate în producția de autovehicule.
În același timp, autoritățile susțin că iau în calcul mai multe variante de ajutor. „Există în prezent diferite cereri și propuneri din partea industriei auto”, a declarat un purtător de cuvânt al Ministerului Economiei german. „În prezent nu a fost luată nicio decizie”.
Programul Rabla din 2009, inițiat de Germania, a oferit 2.500 de euro pentru o mașină nouă, în schimbul celei vechi, și a generat o creștere de 23% a vânzărilor, cu 700.000 de unități vândute în plus în acel an. Programul a fost sistat ulterior, cu argumentul că este o soluție de moment și prelungirea programului ar putea ghenera dezechilibre pe piață. De program au profitat inclusiv dealeri auto din Polonia, din zona de frontieră cu Germania, deoarece nu existau limitări legate de locul de achiziție a mașinii.
În România, Programul Rabla oferă aproximativ 1.500 de euro pentru o mașină nou, în schimbul celei vechi, dar programul rulează din 2005, fără oprire. A început cu o primă de 3.000 de lei și a ajuns la 6.500 de lei, la care se pot adăuga unele prime în funcție de emisiile de CO2 ale mașinii cumpărate. Pentru a avea un efect similar cu cel din Germania, ar trebui ca suma oferită de Ministerul Mediului să crească substanțial.