Mecanismul de alocare a subvențiilor pentru transportul public feroviar de călători va fi schimbat într-un interval de un an de către o nouă structură, Autoritatea de Reformă Feroviară, care va fi înființată de Guvern în perioada imediată, aceasta urmând să preia, până în vara anului viitor, contractele de servicii din domeniu ale ministerului și să inițieze un set de reforme care să fie aplicate în 5 ani.
Autoritatea va fi condusă de un președinte cu rang de secretar de stat, numit de șeful Guvernului, și va percepe o taxă anuală de administrare a contractelor de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar de calatori.
Planul de reformă pe care Guvernul îl așteaptă de la viitoarea structură prevede și scoaterea din funcțiune a unor sectoare de transport feroviar, modificarea sistemului de operare, respectiv administrare a rețelei de transport feroviar, introducerea de programe pentru îmbunătățirea calității serviciilor.
Pentru tronsoanele de cale ferată care vor fi scoase din funcțiune nu vor mai fi alocate fonduri bugetare pentru mentenanță, întreținere sau reparații curente și nici subvenții destinate transportului public feroviar de călători. Doar dacă din studii rezultă că există perspectiva unui potențial de valorificare ulterioară a sectoarelor de cale ferată pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, acestea pot fi trecute în conservare pe o perioadă de maximum 5 ani.
La cererea autorităților locale, tronsoanele de cale ferată scoase din funcțiune vor putea fi transferate în grija acestora pentru dezvoltarea unor proiecte de interes public local.
Înființarea noii structuri este argumentată de Guvern prin faptul că Master Planului General de Transport impune restructurarea rețelei de transport feroviar în sensul concentrării pe o rețea de transport eficientă, astfel încât alocarea de fonduri pentru întreținere, mentenanță și reparații curente să fie orientată pentru o rețea de transport feroviar sustenabilă din punct de vedere economic, contractele de servicii publice pentru operarea pe linia de cale ferată pentru transportul public de călători să fie atribuite numai pe bază de licitații organizate conform legii pentru operatorii de transport feroviar, introducerea indicatorilor de performanță care să stea la baza monitorizării contractelor de servicii publice legal încheiate și introducerea unor programe de eficientizare a activităților desfășurate în sectorul de transport feroviar, inclusiv pentru CFR Infrastructură, care trebuie să fie implementate de o structură specializată organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Master Planul de transport a fost aprobat miercuri de Guvern.
Executivul argumentează că, în lipsa acestor măsuri, România riscă suspendarea/întreruperea fondurilor alocate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare pentru sectorul feroviar în valoare de aproximativ 1,280 miliarde de euro și a sumei de 1,200 miliarde de euro în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei.
Guvernul mai arată că, în prezent, în sectorul feroviar sunt înregistrate blocaje în implementarea proiectelor de investiții, calitatea documentațiilor tehnico-economice este slabă, procedurile și contestațiile privind achizițiile publice au un parcurs destul de greoi, iar fondul de timp pentru procesul de reformă și investiții feroviare este insuficient alocat.