Frânarea pieței de automobile electrice și PHEV pune în pericol atingerea țintelor de emisii pentru producătorii de automobile prezenți pe piața din Europa, din cauza creșterii foarte mari a emisiilor flotelor vândute. Potrivit unui raport Data Force, emisiile de CO2 din prima jumătate a acestui an au fost mai mari decât în tot anul 2023. Creșterea vânzărilor de mașini cu 243.000 de unități, în condițiile unei scăderi cu circa 9.000 de unități a mașinilor electrice și PHEV, a contribuit la această majorare substanțială a emisiilor în Europa, relevă datele analizate de Profit.ro.
Marile companii auto prezente pe piața din Europa ar putea să fie nevoite să plătească amenzi uriașe pentru nerespectarea țintelor stabilite de UE, pe baza vehiculelor vândute. Practic, toate estimările făcute anterior s-au prăbușit în fața unei piețe care s-a arătat în acest an reticentă, rămasă fără subvenții pe unele piețe și cu multe dintre temerile cumpărătorilor încă nerezolvate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În acest moment, cele mai mari valori ale emisiilor de CO2, potrivit cifrelor Data Force, sunt Ford și VW Group, care au în 2024 emisii medii la limita țintelor, dar care sunt în pericol pentru 2025, când pragurile fixate sunt mult mai mici. De asemenea, Steelantis și Renault Group, din care face parte și Dacia, sunt la nivelul impus de UE, cu riscul de depășire în a doua jumătate de an.
Însă problema pentru toți este anul 2025, care nu mai pare la fel de ușor de depășit, având în vedere situația din acest an. Practic, în afară de Geely (care deține Volvo) și SAIC (care deține MG), nicio companie din piață care vinde și mașini cu combustie nu îndeplinește țintele stabilite pentru 2025 și nu are emisii medii sub 93,6 g/km. Din păcate, nu există nicio perspectivă reală de scădere a mediei de CO2, alta decât vânzarea masivă de mașini electrice.
Potrivit Data Force, Toyota (105 g/km) și BMW (106 g/km) vor trebui să reducă relativ moderat valorile, dar toți ceilalți vor trebui să facă eforturi semnificative. Acest lucru este valabil în special pentru VW Group și Ford care au vehicule mai grele decât media, iar obiectivele lor individuale pentru 2024 au fost crescute la 121 și, respectiv, 124 g/km. Numai că această ajustare a greutății nu se va mai aplica în 2025.
Conform legislației UE, țintele individuale stabilite de UE se bazează pe greutățile medii ale flotei vândute. Mărcile care vând mașini mari, SUV-uri, au ținte mai mari, față de mărci cu mașini mai ușoare, cum este Dacia, de exemplu.
Aamenda care va fi aplicată este de 95 EUR per mașină pe gram depășit peste ținta stabilită. În 2021, an în care au fost depășite mai multe ținte de către producători, amenzile s-au ridicat la 550 milioane de euro. De atunci, țintele au scăzut an de an, dar cele mai multe dintre mărci le-au îndeplinit cu ajutorul mașinilor electrice și PHEV.
CITEȘTE ȘI Constructorii auto germani vin cu o cerere și mai dură - Interzicerea vânzării de benzină și motorină pentru toate mașinile, vechi și noiPână acum, mai mulți șefi ai companiilor din Europa au cerut public autorităților europene să ajusteze limitele de emisii stabilite anterior, din cauza evoluției nefavorabile a pieței de mașini electrice. Atât Oliver Blume, de la VW Group, cât și OliverZipse de la BMW și Luca de Meo de la Renault au lansat apeluri către autorități.
VW a spus și că ar putea încerca o asociere (pooling) cu un producător de mașini electrice pentru a face o medie care să nu presupună amenzi, dar o astfel de asociere presupune și o plată pe măsură, așa cum Tesla a luat bani de la fosta Fiat Chrysler pentru a se asocia.
Calculele făcute de Data Force arată că un constructor auto care nu vinde mașini full-hibrid ar avea nevoie de 37% mașini electrice și PHEV ca să atingă țintele de CO2, iar un producător care are o pondere de 55% de full-hibrid în vânzări ar avea nevoie de numai 23% BEV plus PHEV, cu doar 19% vânzări de mașini cu combustie, clasice.
CITEȘTE ȘI FOTO 500.000 de copaci au fost tăiați pentru o megafabrică TeslaÎn acest moment, singurele măsuri pe care le pot lua constructorii auto sunt cele de scoatere din gamă a motorizărilor cu emisii ridicate de CO2 și reducerea prețurilor la electrice până la limita profitabilității și chiar dincolo de ea, astfel încât pierderile generate din vânzări să fie mai mici decât amenzile potențiale. O variantă la care ne putem aștepta este și cea prin care mașinile cu motorizări cu combustie să se scumpească simțitor, pentru a determina clienții să migreze către electric.
Cota autoturismelor complet electrice din Europa a scăzut ușor în primele șase luni ale anului la 13,3%, de la 13,8% în 2023, fiind pentru prima dată când scade, în ultimii opt ani.