Nissan Leaf este unul din pionierii segmentului electric și lider al vânzărilor în acest segment. Am testat noua generație a compactei pe străzile Bucureștiului și împrejurimi și rezultatele sunt pozitive.
Ne aflăm deja într-o perioadă în care automobilele electrice nu mai sunt doar intenții exotice, încercări timide sau experimente pentru viitor. Numărul vehiculelor propulsate electric de pe șosele a crescut uluitor în ultimii 5 ani, iar publicul ia tot mai în serios opțiunea de a trece la acest tip de mașină.
Sunt câteva companii care și-au lansat cel puțin un model electric, dar cele mai multe lucrează la proiectele lor, ce vor fi lansate, în următorii 2 - 3 ani. În acest context, Nissan a lansat deja a doua generație a unui model care a devenit între timp cel mai vândut automobil electric. Leaf, pentru că despre el este vorba, este un succes de piață încă de la prima generație, având vânzări foarte bune chiar și în ultimele luni de viață. Iar noul Leaf este și mai apreciat de cumpărători, pentru că a reușit să îmbunătățească și detaliile care mai aveau nevoie de acest lucru.
De ce a reușit, totuși, Nissan Leaf, să capteze atenția pieței, încă de la prima generație? Nissan a ales o platformă compactă, cu o arhitectură de tip hatchback, astfel că a putut oferi o mașină de familie în adevăratul sens al cuvântului. Iar prețul de achiziție a fost unul accesibil de la bun început, chiar dacă a fost situat în plaja peste medie, a vehiculelor electrice.
Însă primul Leaf a avut și puncte slabe, iar acestea au fost ajustate acum odată cu a doua generație. Performanțele motorului au fost îmbunătățite serios, autonomia bateriei a crescut pe măsură ce tehnologia a avansat, iar echipamentele de conectivitate și de asistență au urcat la nivelul la care sunt oferite pe cele mai titrate mașini cu combustie. La acestea se adaugă designul, foarte bun, și totul este oferit la un preț mai bun, dacă facem o comparație pe versiuni.
Aspect
Transformat din silueta ușor ascuțită a primului Leaf, actualul design se bazează pe un stil high-tech pe care japonezii îl agrează de multă vreme, dar și pe proporțiile europene ale unei compacte. Dimensiunile mari, cu 4,49 metri lungime, 2,03 metri lățime și 1,54 metri înălțime, fac din Nissan Leaf unul dintre cele mai mari hatchback-uri de pe piață și, în același timp, unul foarte echilibrat. Liniile foarte înclinate conferă un profil dinamic, iar detaliile blocurilor optice mizează mult pe formele tehnice, rectangulare.
Performanțe
Nissan Leaf a fost dezvoltat direct din prima generație, preluând de la aceasta tot ce a fost bun: platformă, motor electric, o serie de echipamente. Dar toate au fost upgradate. Motorul a primit electronică nouă, întreg sistemul care coordonează funcționarea propulsorului aducând creșteri serioase la capitolul dinamică.
Puterea a ajuns la 110 kW, respectiv 150 CP, cuplul a crescut la 320 Nm, astfel că accelerația de la 0 la 100 km/h este una la care râvnesc multe din mașinile cu motor termic.
Cele 7,9 secunde, menționate de manual, sunt însă cu mult diferite de cele cu care ne-am obișnuit pe mașinile cu benzină. Și asta pentru că uriașul cuplu este disponibil aproape instantaneu, iar primele secunde de accelerație te fac să te simți cel puțin într-un V6. Aceasta este una din calitățile dinamice ale motorului electric, una care va fi utilizată, fără îndoială, în competițiile sportive.
La capitolul autonomie, schimbările sunt și mai importante. Tehnologia a permis ca, în același spațiu pe care îl ocupa bateria, să fie instalată una care are o capacitate de 40 kWh. Evoluția a fost rapidă: 24 kWh la lansarea din 2010, 30 kWh în 2015.
Anul viitor, va fi oferită și o baterie de 60 kWh, cu o autonomie care va fi deja comparabilă cu un plin de benzină. Acum, modelul asigură 270 km autonomie, în ciclu WLTP mixt, cu 350 km în ciclul NEDC. Ceea ce afișează display-ul mașinii este consumul real, respectiv autonomia calculată în ciclu real.
La preluarea mașinii, afișa 234 km, încărcată complet, dar pe baza consumului de energie anterior. În circa o oră de rulare în București, în regim economic, autonomia a crescut la 250 km. Aici intervine creșterea eficienței la încărcare, care a ajuns la maximum 60 de minute, în stație de 50 kW (la aproximativ 80% din capacitatea bateriei).
Pe șosea
Pentru cine n-a condus niciodată un vehicul electric, Nissan Leaf va fi cu siguranță un șoc. Dar și dacă ai mai stat la volanul unui astfel de automobil, nu poți să nu remarci evoluția pe care a adus-o Leaf în segment.
Liniștea rulării este prima care te impresionează. Mașina este silențioasă, zgomotul anvelopelor pe asfaltul mai mult sau mai puțin grunjos se aude clar, în surdină, și ce remarci de la bun început este faptul că poți vorbi cu pasagerii fără să fie nevoie să ridici tonul . Accesul la rezervele de putere ale motorului sunt la fel de evidente. Trebuie să îți obișnuiești repede talpa cu pedala pentru a nu abuza de cuplul motorului. Aici intervine una dintre noutățile introduse de Nissan pe Leaf: e-Pedal. Sistemul a mai fost folosit și probabil că va devenit un standard. Practic, pedala de accelerație este folosită și pentru frânare. Când ridici talpa, mașina nu doar că rămâne fără putere, ci și frânează.
Aici se recuperează o mare parte din energia cinetică, însă sistemul poate fi decuplat de cei care nu-l agrează. Un motiv ar fi brutalitatea lui, mai ales la viteze urbane. Frânarea este destul de bruscă și poate conduce inclusiv la rău de mașină pentru cei sensibili la accelerații și frânări repetate. Cu timpul, îți poți antrena piciorul pentru o rulare fină, însă până atunci te vei trezi că mașina se oprește pe loc fără să apeși frâna. Fără e-Pedal cuplat, frâna clasică acționează în doi timpi. Mai întâi, frânează doar prin acționarea alternatorului, dar la o apăsare mai bruscă, intră în acțiune plăcuțele de frână.
Dacă vorbim despre depășiri, trebuie să știți că orice apăsare mai tare a pedalei de accelerație aduce accelerație. Mașina pleacă precum o rachetă și-ți lasă o senzație stranie, din cauza lipsei unui zgomot pe care, în mod normal îl aștepți, cel de motor turat. Dar balanța energiei nu se lasă înșelată. Potrivit unei legi elementare a fizicii, nimic nu se pierde, nimic se câștigă, totul se transformă. Pentru o viteză mare, e nevoie de mai multă energie, astfel că, dacă accelerezi, vei vedea graficul de pe bord, cel cu bateria și cu autonomia, cum scade vertiginos.
De fiecare dată îți vei aminti de autonomie și te vei întoarce la mersul calm, silențios, pe care Nissan Leaf îl îndrăgește cel mai mult. Orice șofer de mașină electrică va învăța, mai devreme sau mai târziu, că un stil de conducere anticipativ este cel care se potrivește cel mai mult unei autonomii extinse.
Interior
Habitaclul lui Leaf poate concura cu oricare mașină de pe piață, la nivelul său de preț și dimensiuni. Confortul pe scaune este influențat de poziția ridicată, dată de bateriile amplasate sub podea, iar spațiul este suficient pentru patru pasageri, cu opțiune pentru al cincilea. Poziția pe scaun îți dă senzația unui SUV sau monovolum, și asta poate fi un avantaj în mediul urban.
Materialele sunt toate peste medie, iar consola centrală este concentrată către display-ul multimedia, care preia și date despre vehicul. Acesta are atât butoane fizice de comandă, cât și un touchscreen, pentru acces în meniu și diferite comenzi. Afișajul central, combină display-ul pe care sunt prezentate succesiv diverse informații despre motor/baterie cu afișajul analog pentru viteză.
Șoferul are la dispoziție o mulțime de statistici privind consumul de energie, procentul de recuperare, totul împărțit pe sferturi de oră, dar și multe alte date.
Pe consola mediană, se găsește stick-ul schimbătorului, care funcționează, în linii mari, similar cu cel al unei cutii automate, însă are o dimensiune redusă, o formă simpatică și ergonomică. În apropiere sunt butoanele pentru activarea e-Pedal și a sistemului de cruise control inteligent.
Un mare plus pentru noul Leaf este sistemul de conexiune cu diferite dispozitive mobile. Android Audo sau Apple CarPlay permit accesul la sistem și testele de conexiune s-au făcut foarte rapid.
Asistență
Nissan Leaf este în acest moment în prima linie cu sistemele și tehnologiile de asistență. Dincolo de testele EuroNCAP, care au acordat acestui automobil 5 stele, trebuie să menționăm sistemul AEB, integrat cu cel al Cruise Control-ului Inteligent, sub denimirea Pro Pilot, care permite rularea în trafic la un nivel de autonomie 2, cu menținerea vitezei și a distanței față de mașina din față, monitorizarea traficului lateral, menținerea benzii și, cel mai important, avertizarea și frânarea de urgență.
Pe lângă acestea, ProPilot Park este un echipament impresionant, care funcționează fără cusur și va fi, probabil, apreciat de multe doamne. Acesta asigură parcarea automată, în spații paraelele sau perpendiculare, fără să fie nevoie de intervenția șoferului. Cu o simplă alegere a locului, urmată de o apăsare a unui buton, mașina parchează singură, fără probleme, în câteva secunde.
Preț și concurență
Preț și concurență
Nissan Leaf are în acest moment un preț de listă de 35.100 euro, comparabil cu automobilele premium din aceeași clasă, de exemplu Mercedes-Benz A Class A180d sau BMW Serie 1 116d. Dacă configurăm echipamentele la un nivel similar, Leaf iese fără îndoială în avantaj, având în plus dimensiuni mai generoase. Evident, este un preț care poate atrage, deja, foarte mulți cumpărători de mașini premium, unii atenți la costurile de exploatare ale mașinii. Însă Leaf poate primi o subvenție de aproximativ 10.000 de euro la Rabla Plus (la care se poate adăuga bonusul Rabla de casare), ceea ce înseamnă că prețul mașinii poate fi de aproximativ 25.100 de euro, comparativ cu o compactă de volum, una cu opțiuni de nivel mediu. Față de alte electrice de pe piață, raporturile sunt la fel de favorabile. VW e-Golf este mai scump, Renault Zoe este mai mică și fără toate tehnologia de pe Leaf, dar mai ieftină, BMW i3 este și mai mică și mai scumpă.