Tehnologia bateriilor solid-state, cu electrolit în stare solidă, pare a fi mai aproape decât se spera de producția de serie a automobilelor electrice. Stellantis a decis să folosească această tehnologie pe o flotă de mașini Dodge, în parteneriat cu producătorul Factorial, înainte de a le lansa pe piață.
Stellantis va integra bateriile în stare solidă produse de Factorial într-o flotă de prototipuri Dodge Charger Daytona, o mașină complet nouă, dezvoltată pe platforma STLA Large. Mașinile vor fi produse pentru a testa noile baterii în următorul an, până în 2026, pentru a pregăti introducerea în producția de masă. Factorial este un startup în care Stellantis a investit în urmă cu trei ani 75 de milioane de euro.
Bateriile numite FEST ce vor fi instalate pe mașinile de test au o densitate de energie de 390 Wh/kg, după cum precizează Stellantis, și au o greutate redusă, performanță îmbunătățită și potențialul de a reduce și mai mult costul total al vehiculului în timp.
Stellantis spune că a ales platforma multi-energie STLA Large pentru această tehnologie datorită interesului său pentru SUV-urile electrice de mare volum și vehiculele de performanță. Platforma STLA Large, unul dintre pilonii planului strategic Dare Forward 2030 al Stellantis , va fi folosită de mărcile premium ale grupului sau de modele upmarket de la Jeep , Dodge, Chrysler, Alfa Romeo și Maserati. Platforma urmează să fie folosită de până la două milioane de vehicule ce vor fi vândute în întreaga lume.
„Această flotă de vehicule demonstrative reprezintă o piatră de hotar importantă în parteneriatul nostru cu Factorial”, a declarat Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer al Stellantis. „Prin integrarea soluției inovatoare de baterii de la Factorial în platforma STLA Large, îi validăm potențialul de a îmbunătăți gama noastră de vehicule electrice, asigurându-ne că clienții beneficiază de o performanță mai bună, o autonomie mai mare și o încărcare mai rapidă în anii următori”.
CITEȘTE ȘI FOTO GALERIE Relansarea Salonului Auto de la Paris a adus un număr record de vizitatori. Revine peste doi aniSiyu Huang, CEO și co-fondator al Factorial, spune că parteneriatul cu Stellantis îi va ajuta să avanseze cu dezvoltarea bateriilor. „Credem că tehnologia bateriilor cu stare solidă poate juca un rol crucial în a permite următoarei generații de vehicule electrice să îmbunătățească performanța și să reducă costurile”.
Mai multe companii au anunțat un calendar destul de precis în legătură cu viitoarele baterii cu electrolit în stare solidă, dar orizontul de timp prevăzut de acestea, 2027 – 2028, face deocamdată dina ceastă tehnologie una a viitorului, nu o soluție imediată pentru creșterea autonomiei mașinilor electrice și scăderea costurilor de producție.
Anunțul Stellantis poate redeschide competiția pentru lansarea primelor automobile de serie echipate cu baterii solid-state, mai ales că producătorii chinezi par a avea deja un avans în acest sens, fiind deja prezentate primele automobile cu baterii în stare semi-solidă.
CITEȘTE ȘI România are cel mai mare declin al vânzărilor de mașini electrice din UE, deși la nivel european acestea au reînceput să crească, inclusiv în Germania. În Europa, hibridele fără încărcare la priză depășesc motoarele pe benzinăFactorial Inc. este o companie cu sediul în SUA, care a dezvoltat deja propria tehnologie solid-state pentru baterii, aflându-se acum în plin proces de validare și testare a acestor baterii. Compania a beneficiat de investiții strategice și a încheiat acorduri de dezvoltare cu Mercedes-Benz, Stellantis, Hyundai Motor Company și Kia Corporation.
Noul Dodge Charger Daytona a fost deja prezentat în versiune de serie cu motorizări electrice care oferă o putere maximă de 670 CP, oferită de două motoare, amplasate pe cele două punți ale mașinii, care asigură o accelerație de 3,3 secunde de la 0 la 100 km/h. Mașina de serie, așa cum a fost prezentată de Dodge, are o baterie clasică, Litiu Ion, de 100 kWh, care însă va fi înlocuită pe protoripurile echipate cu baterii Factorial.