FOTO Grecii au adus utilajul Varvara și au început să sape al doilea cel mai lung tunel feroviar din România. "Este o capodoperă inginerească."

FOTO Grecii au adus utilajul Varvara și au început să sape al doilea cel mai lung tunel feroviar din România. "Este o capodoperă inginerească."
scris 29 mai 2024

Compania greacă Aktor a pornit cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru săparea tunelurilor gemene de la Ormeniș, în muntele de lângă Racoș, pe traseul viitoarei căi ferate Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, secțiunea Brașov - Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Varvara (numită după Sf. Varvara, protectoarea minerilor) va săpa alături de Eleni, primul utilaj TBM, care a pornit pe 5 martie 2024.

Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.

FOTO Transfăgărășanul va fi redeschis curând circulației. „Suntem pe ultima sută de metri. Mult a fost, puțin a rămas!”. Anterior, zăpadă de 4 metri - VIDEO CITEȘTE ȘI FOTO Transfăgărășanul va fi redeschis curând circulației. „Suntem pe ultima sută de metri. Mult a fost, puțin a rămas!”. Anterior, zăpadă de 4 metri - VIDEO
Urmărește-ne și pe Google News

Cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge dealurile din zonă.

Între timp, pană la sfârșitul săptămânii trecute, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. 

FOTO Grecii au adus utilajul Varvara și au început să sape al doilea cel mai lung tunel feroviar din România.


 

FOTO & VIDEO Un automobil Jaguar cu o istorie tulbure, creat pentru Regele Mihai și care i-a aparținut Principelui Nicolae - vândut la Londra. A supraviețuit comunismului, iar după 1989 a ajuns, pe căi necunoscute, în Ungaria și Marea Britanie CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Un automobil Jaguar cu o istorie tulbure, creat pentru Regele Mihai și care i-a aparținut Principelui Nicolae - vândut la Londra. A supraviețuit comunismului, iar după 1989 a ajuns, pe căi necunoscute, în Ungaria și Marea Britanie

„Acest proiect este o capodoperă inginerească pentru calea ferată dintre Brașov și Sighișoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare din România prin muntele dintre Apața și Racoș”, a declarat Alexandros Exarchou, CEO al Grupului Intrakat.

Ca detaliu tehnic, echipa din echipa Eleni a poziționat până acum 68 de inele prefabricate din beton, cele care formează peretele circular al tunelului. Fabrica din Zărnesti care produce inelele a asigurat un stoc de 875 de astfel de prefabricate pentru aceasta primă pereche de tuneluri.

Surpriză - După doar o lună, Eurowings renunță la unele curse din Iași CITEȘTE ȘI Surpriză - După doar o lună, Eurowings renunță la unele curse din Iași

O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod, iar începerea lucrărilor acestora este programată pentru această vară. TBM-urile 3 și 4 au fost livrate 100% și sunt în proces de asamblare în diferite etape.

Conform planului de execuție, acestea sunt programate să înceapă în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniș.

FOTO Grecii au adus utilajul Varvara și au început să sape al doilea cel mai lung tunel feroviar din România.


Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.

FOTO Jeep nu mai încearcă să ascundă rivalitatea cu Dacia și lansează un rival direct pentru Duster CITEȘTE ȘI FOTO Jeep nu mai încearcă să ascundă rivalitatea cu Dacia și lansează un rival direct pentru Duster

Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht.

Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri.

FOTO Grecii au adus utilajul Varvara și au început să sape al doilea cel mai lung tunel feroviar din România.


Un utilaj TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere.
Pe lângă tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața, Aktor lucrează non-stop la finalizarea tronsonului A0 București Sud, Lotul 3, al cărui termen limită este începutul lunii septembrie.

AKTOR Construction este membră al Grupului Intrakat. Fondată în 1987, Intrakat este listat la Bursa de Valori din Atena din 2001.

viewscnt
Afla mai multe despre
aktor
cale ferata
tunel