Compania de construcții AKTOR forează acum toate cele patru tuneluri de pe firul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața după pornirea celei de-a patra mașini de foraj TBM (tunnel boring machine), denumită Konstantina, la jumătatea lunii decembrie.
Cu o lungime de 100 de metri, ”cârtița” de 1.500 de tone a început să sape în panta dealului situat la doar 4 km vest de Racoș, alăturându-se mașinii de foraj Alexandra, care a început lucrul la jumătatea lunii octombrie și acum este deja înăuntrul muntelui. Cele două mașini de foraj vor săpa o pereche de tuneluri lungi de câte 5,1 km în direcția Homorod. Este vorba de perechea nordică de tuneluri forate de Aktor pe acest viitor segment de cale ferată, și care continuă perechea de tuneluri sudică, în lungime de 6,9 km, unde TBM-urile Varvara și Eleni au început lucrările în primăvară și au ajuns deja în adâncul muntelui, în direcția Apața.
“Acesta este un proiect de amploare, unul dintre puținele din Europa în care patru mașini forează patru tuneluri în același timp, dovadă a capacității AKTOR de a livra proiecte de infrastructură de ultimă generație, care sporesc conectivitatea în România și în întreaga regiune. Toată echipă este mândră să participe la această lucrare istorică, de consolidare a Coridorului Rin-Dunăre, contribuind la creșterea durabilă și mobilitatea regiunii pentru generațiile viitoare. Le mulțumesc muncitorilor implicați pentru efortul și dăruirea lor și autorităților pentru sprijin”, a declarat Alexandros Exarchou, Președinte al Consiliului de Administrație și CEO al Aktor Group.
Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor prefabricate de beton de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.
“Procesul de asamblare și poziționare a unui TBM și începerea operațiunii de foraj este complex și necesită planificare, pregătire și execuție detaliată. Folosind TBM-uri, putem fora tuneluri cu o mai mare precizie, siguranță și protecție a mediului decât permit metodele tradiționale. Această abordare inovatoare a forajului de tuneluri deschide noi posibilități pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizând în același timp impactul asupra zonei înconjurătoare”, explică Sotirios Koropoulis, directorul de proiect tronsonul Apața-Cața, șantier Lot 2.
Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30m în apropierea zonelor de intrare și 70m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania HERREKNECHT. Un TBM poate să foreze tuneluri cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi, timp șase zile pe săptămână, urmate de o zi de întreținere.
CITEȘTE ȘI 2025 va fi startul “erei agenților AI”. Sistemele vor revoluționa lumeaTunelurile se află pe firul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
AKTOR Group of Companies este un jucător de top pe piața din Europa de Sud-Est. Până în 2025, forța de muncă a Grupului este de așteptat să depășească 8.800 de angajați în Grecia și în străinătate.
AKTOR România este cea mai mare subsidiară de construcții a grupului și este prezentă în țară de peste 20 de ani. Compania a finalizat șase proiecte majore și are încă șapte în derulare. Dintre acestea, reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria (tronsonul Coșlariu – Sighișoara – sub-tronsoanele: 1. Brașov-Apața și 3. Cața-Sighișoara și sub-tronsoanele 2. Apața – Cața) presupune modernizarea unei părți vitale a Coridorul IV paneuropean pentru călătorii cu trenul de mare viteză.
Articol susținut de compania de construcții Aktor Romania