Departamentul american al Justiției a oferit Fiat Chrysler un acord de închidere a investigației referitoare la manipularea testelor de poluare ale automobilelor diesel care prevede plata unei amenzi civile substanțiale și rechemarea a 104.000 de vehicule, iar informația a dus la scăderea acțiunilor companiei cu până la 14%, transmite Bloomberg.
Propunerea a fost făcută săptămâna trecută și include măsuri care trebuie luate pentru compensarea poluării produse și schimbări interne de prevenire a încălcării legislației referitoare la mediu, potrivit unei copii a documentului obținută de Bloomberg News.
”Acordul trebuie să includă penalități civile foarte mari”, suficiente pentru a descuraja alte încălcări ale legii și care să reflecte gravitatea faptelor care au dus la aceste încălcări”, au scris juriștii Departamentului de Justiție într-o scrisoare trimisă avocaților Fiat Chrysler pe 27 ianuarie, citați de News.ro.
Un purtător de cuvânt al companiei nu a răspuns solicitărilor pentru comentarii.
Acțiunile Fiat Chrysler listate la bursa din New York au scăzut vineri cu până la 14% în urma informației și au închis în declin cu 7,2%, cel mai grav din ianuarie 2017.
Un acord ar permite închiderea unei investigații civile referitoare la încălcarea reglementărilor referitoare la poluarea aerului, care a fost deschisă pe 23 mai anul trecut. Potrivit Departamentului de Justiție, Fiat Chrysler a folosit un software ilegal pentru a trece testele de laborator referitoare la emisii, permițând în acest fel ca vehiculele sale diesel să depășească standardele de poluare.
Acordul propus de Departamentul de Jusitiție nu pune capăt unei investigații penale legată de emisiile vehiculelor diesel ale Fiat Chrysler.
Plângerea civilă a fost făcută la un tribunal federal în numele Agneției Federale pentru Protecia Mediului și Comisia pentru Resursele Aerului din California, acuzația fiind de încălcare a legii referitoare la calitatea aerului (Clean Air Act).
Cazul se referă la SUV-urile diesel Jeep Grand Cherokee și camionetele Ram, modele ale anilor 2014-2016, pe care au fost montate softuri care contravin legii privind calitatea aerului.
Cazul Fiat Chryslar a venit după cel al Volkswagen, din 2015, cel mai mare scandal din istoria modernă a sectorului auto. VW a recunoscut că a instalat așa-numitele dispozitive de apărare pe 11 milioane de vehicule diesel la nivel mondial, pentru a reduce emisiile acestora. Costurile suportate de grupul german în acest caz au atins circa 31 de miliarde de dolari, sub formă de amenzi și alte cheltuieli.
Cazul ar putea costa Fiat Chrysler între 460 de milioane de dolari și peste 1 miliard de dolari, potrivit estimărilor făcute anul trecut de Barclays, Mediobanca și Evercore.
În decembrie, directorul general al Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, a anticipat costuri gestionabile în acest caz.
Spre deosebire de VW, Fiat Chrysler a negat că a încălcat legislația în mod intenționat.