Subsidiara românească a grupului de operare de logistică portuară DP World din Emiratele Arabe Unite, deținut de către familia conducătoare a statului din Golful Persic, construiește un nou terminal de mărfuri în portul Constanța, pe o suprafață de teren de aproape 12 hectare, inclusiv cu fonduri UE nerambursabile, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Proiectul este dezvoltat de către Constanța South Container Terminal, unul dintre cei mai mari operatori de terminale de containere din portul românesc de la Marea Neagră, la care DP World este asociat unic.
Amplasamentul noului terminal. Sursă: Studiul de fezabilitate
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Valoarea totală a investiției este estimată la aproape 197 milioane lei plus TVA, din care o parte va fi acoperită din fonduri UE nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). Execuția lucrărilor este programată să dureze cel mult 12 luni.
Amplasamentul noului terminal. Sursă: Studiul geotehnic
″Necesitatea investiției este justificată de insuficiența spațiilor de transport și stocare a mărfurilor, care nu au ținut pasul cu necesitățile actuale de stocare și manipulare. Oportunitatea este ca portul să se transforme în punctul central pentru transportul de mărfuri pe coridorul E-V (TRACEA, Drumul Mătăsii, AGRI). Investiția ce va fi dezvoltată va oferi importatorilor și exportatorilor din Europa Centrală un acces mai rapid și mai rentabil la piața din Orientul Îndepărtat și Orientul Mijlociu decât deplasarea prin rutarea tradițională peste porturile nord-continentale, evitând blocajele intermodale aglomerate din Europa de Vest″, se arată într-un document.
Vara trecută, o delegație condusă de premierul Nicolae Ciucă și din care a făcut parte și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vizitat Emiratele Arabe Unite, convorbirile cu liderii arabi vizând proiecte în domeniile energiei, infrastructurii portuare, agriculturii și IT-ului.
Ulterior, în toamnă, Ciucă a discutat la București cu ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice din Emirate, Mariam Almheiri, șefa Comisiei interministeriale România-Emiratele Arabe Unite, despre investițiile necesare dezvoltării Portului Constanța.
Starea actuală a terenului. Sursă: Studiul geotehnic
Tot în vara lui 2022, Constanța South Container Terminal SRL a atribuit un contract de lucrări de extindere a terminalului existent în zona de dezvoltare A pe MOL II-S Port Constanța Sud, finanțat de asemenea prin POIM. În 2019, contractul de închiriere a facilităților portuare încheiat între societatea controlată de arabi și Compana Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a fost prelungit până la jumătatea anului 2049.
Constanța South Container Terminal SRL, parte a DP World, a terminat anul 2021 cu profit net de 44 milioane lei, la venituri totale de peste 243 milioane lei, și cu circa 450 de angajați, potrivit celor mai recente date disponibile.