Înmatriculările de autoturisme din Europa au crescut pentru a treia lună consecutivă, dând un semnal important privind revenirea din criza de semiconductori, chiar dacă volumele înmatriculate sunt mai mici față de nivelurile anterioare pandemiei. România rămâne una dintre puținele piețe cu creștere a vânzărilor auto din Europa, în acest an.
Uniunea Europeană a înmatriculat în luna octombrie 745.855 autoturisme, cu 12,2% mai multe comparativ cu anul anterior, fiind raportate creșteri pe aproape toate piețele. Excepțiile au fost în cea de-a zecea lună a anului doar piețe mici, precum Irlanda sau Ungaria, ori piețe stabile, cum e cazul Danemarcei. România a înmatriculat, așa cum a anunțat deja DRPCIV, 10.541 de autoturisme, cu aproape 10 procente mai multe decât în octombrie 2021.
După zece luni, Uniunea Europeană se află în continuare la un nivel mai mic decât cel din anul anterior, cu un volum total de autoturisme înmatriculate de 7,5 milioane unități, în scădere cu peste 8 procente, corespunzător unei pierderi de peste 600.000 de autoturisme. Cu tot cu EFTA și Marea Britanie, Europa are un minus de circa 800.000 de autoturisme, față de 2021, corespunzător unui declin de 7,8%.
Singurele țări cu o creștere a vânzărilor și, implicit, a înmatriculărilor de autoturisme sunt piețele de mici dimensiuni, între care România, cu 105.817 unități înmatriculate, are cel mai mare avans în volume, aproximativ 8.000 de autoturisme în plus (+12,5%). Bulgaria, Letonia, Cipru, Grecia, Portugalia, Slovacia și Irlanda sunt celelalte țări cu creștere în acest an, a căror creștere însumată este cât cea înregistrată de țara noastră.
Cele mai mari patru piețe din UE au rămas în continuare în teritoriul negativ, chiar dacă în ultimele trei luni au crescut și au recuperat din pierderile anterioare. Italia (-13.8%), Franța (-10.3%), Spania (-5.8%) și Germania (-5.5%) au acumulat pierderi mari în ultimele 10 luni, care reprezintă cea mai mare parte din declinul înregistrat de UE în acest an.
Din punct de vedere al mărcilor auto, sunt foarte puține care înregistrează creșteri în acest an, chiar dacă luna octombrie a adus rezultate pozitive pentru mulți dintre jucătorii din piață. Grupul VW, liderul pieței, a reușit să crească în luna a zecea cu 41%, recuperând masiv din pierderile anterioare. Numărul doi în Europa, Stellantis nu se poate lăuda cu aceeași performanță, raportând o scădere de -4,3%, la care au contribuit în special mărcile din Franța, dar și Fiat. Renault Group intră în rândul constructorilor cu creștere, însă acest lucru a fost posibil doar datorită Dacia, care are încă o lună foarte bună, cu 32.338 de unități înmatriculate și 14,8% creștere, procent ce compensează pierderea de 8,1% a mărcii Renault și generează un rezultat pozitiv, +0,2%, pentru întreg grupul.
CITEȘTE ȘI Dacia a depășit mărcile premium pe piața din Germania, la mașini electriceCeilalți constructori, cu excepția Hyundai Group (-3,6%) au raportat creșteri în luna octombrie.
În schimb, după zece luni, doar câteva mărci premium precum și Dacia au rezultate în creștere față de 2021. Marca românească a atins deja un volum de 353.786 unități vândute în UE (+14,3%) și 383.488 în toată Europa, având un volum suplimentar înmatriculat de aproape 60.000 de autoturisme, în comparație cu anul anterior.