Compania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul divulgă că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro.
După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.
CITEȘTE ȘI LEGE Schimbări în Codul Muncii: Salariații vor avea dreptul la un nou concediu și chiar să absenteze de la muncă. Program individualizat de muncă, inclusiv cu tele-muncăÎmprumutul garantat de Guvern
În data de 19 octombrie 2020 a fost semnată Convenția de garantare între MInisterul Finanțelor, Blue Air Aviation S.A. și Ministerul Transporturilor, iar în data de 21 octombrie 2020 Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție în favoarea Băncii de Export-lmport a României EximBank S.A. pentru a garanta creditul în valoare de 300.775.000 lei, la care se adaugă dobânda, dobânda penalizatoare și orice alte comisioane ce rezultă din acordul de împrumut încheiat între Blue Air Aviation și EximBank.
Chiar Guvernul considera atunci că ”emiterea scrisorii de garanție la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor plătite de stat, prin Ministerul Finanțelor, în contul ajutorului de stat acordat”.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor parcate pe trotuar sau pe orice alte spațiiAcum, un document oficial analizat de Profit.ro relevă că Blue Air ar fi achitat ratele și dobânzile la împrumut doar până în iulie 2021, fără a mai achita dobânzile pentru august-octombrie 2021, iar începând cu luna noiembrie 2021 nu ar mai fi putut achita ratele, dobânzile și comisioanele aferente.
Cu privire la această situație, Blue Air ar fi informat creditorii din luna octombrie.
”Blue Air Aviation a achitat ratele de dobândă inclusiv pentru luna iulie 2021, comunicând în luna octombrie 2021 că se află în imposibilitatea de a constitui sumele aferente dobânzilor pentru lunile august, septembrie și octombrie 2021 aferente creditului garantat de statul român, precum și sumele necesare, începând cu data de 29 noiembrie 2021, pentru plata în continuare a obligațiilor financiare, respectiv ratele de capital scadente lunar și dobânzile aferente, precum și comisionul la fondul de risc”, se arată în documentul citat.
Conform sursei citate, și pe parcursul anului curent Blue Air ar fi informat că nu mai poate plăti creditul.
”Suplimentar, Blue Air Aviation a comunicat și în cursul anului 2022 că înrăutățirea situației companiei generată și de conflictul din Ucraina face imposibilă achitarea obligațiilor aferente creditului contractat de la EximBank cu garanția statului”, arată sursa citată.
CITEȘTE ȘI Două noi tipuri de contracte de muncă, avizate pentru a fi introduse în Codul Muncii. PSD renunță la ”contractul de zero ore”În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se la peste 141 milioane lei.
”În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 septembrie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation în sumă de 76.289.384,42 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 65.015.529,09 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare”, se mai arată în document.
”Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de rocedură fiscală (...) de către organul fiscal central competent”, precizează, de altfel, documentul menționat.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții Blue Air nu au transmis un punct de vedere până la acest moment.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Senatul a semnat creșterea impozitelor pe locuință cu 50%, anunțată de Profit.ro. Politicieni promit că vor opri majorarea la deputați. Exemplu - Cu cât va crește impozitul la casă și apartament dacă promisiunea rămâne "în vânt"Recent, ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, anunța că autoritățile se vor întâlni cu reprezentanți ai companiei aeriene low-cost românești Blue Air "pentru a se stabili foarte clar dacă mai are sau nu mai are capacitate de a merge mai departe".