Primul automobil electric al mărcii Dacia, Spring, s-a bucurat de un succes neașteptat în primii trei ani de viață, dar a fost puternic afectat în 2024, de mai mulți factori negativi, printre care unul important a fost intern. Este vorba despre calendarul lansării facelift-ului, care a lăsat clienții fără mașini timp de cel puțin două - trei luni. Luna decembrie a însemnat, însă, o posibilă revenire a lui Spring în topurile europene ale vânzărilor, relevă datele Profit.ro.
Dacia s-a plâns de faptul că Spring a fost sever afectat de eliminarea subvențiilor din Germania, acordate mașinilor electrice, și din Franța, acolo unde guvernul a interzis acordarea de subvenții mașinilor produse în China.
Practic, două dintre cele mai mari piețe ale mărcii au făcut Spring necompetitiv, într-un an în care atenția publicului s-a îndepărtat oricum de la electrice. România s-a aliniat și ea pe lista țărilor care au umblat la subvenții, prin înjumătățirea tichetului Rabla Plus, la 5.000 de euro.
Spring s-a confruntat cu o prăbușire reală a vânzărilor sale în prima jumătate de an, pentru că prețul său imbatabil n-a mai fost atât de atractiv. În plus, apariția unor competitori puternici, precum Citroen e-C3 sau, ulterior, Leap T03, au șters și mai mult din avantajul modelului Dacia.
Așa cum spunea la un moment dat Xavier Martinet, fostul șef al vânzărilor Dacia, „dacă te bazezi doar pe prețul mic, într-o zi te vei trezi cu un concurent care vine cu prețuri mai mici decât ale tale”.
Dar Dacia a dat ea singură o lovitură puternică vânzărilor Spring, în anul cel mai dificil al acestui model. Începând cu 7 iulie, au intrat în vigoare noile norme de siguranță GSR 2, care impuneau tehnologii mai sofisticate pentru toate mașinile vândute în Europa.
Dacia Spring avea nevoie de o revizuire a platformei sale hardware și software, iar acest lucru s-a realizat printr-un amplu facelift care a cuprins nu doar schimbările de estetică, destul de substanțiale, ci și pe cele te software. Acest lucru s-a petrecut nu doar cu Spring, ci cu toată gama Dacia. Acesta este motivul pentru care vechiul Duster n-a mai putut fi vândut după 7 iulie.
Dar marea problemă a lui Spring este că, deși noua versiune a sa a fost prezentată în primăvara lui 2024, fiind deschise comenzile în aceeași perioadă, noile mașini au sosit la dealeri doar la sfârșitul lunii septembrie, iar creșterea livrărilor s-a realizat treptat, până către sfârșitul anului.
Din toate aceste motive, rezultatele finale, după 12 luni, într-un an extrem de dificil pentru modelul electric Spring, nu arată deloc bine: 21.000 de exemplare vândute, față de aproape 60.000 în 2023, o scădere uriașă, de circa 65%.
CITEȘTE ȘI VIDEO CATL va anunța o nouă fabrică de baterii în Europa. „Nu protecția mediului este importantă, ci inteligența vehiculelor!”Multă lume a fost convinsă că, pentru Spring, anul 2024 a însemnat sfârșitul unei vedete a segmentului electric din Europa. Cu tot efortul mărcii de a transforma Spring într-o mașină mai bună, cu un design actualizat, cu mecanică îmbunătățită și cu tehnologii de asistență și conectare noi, părea că nimic nu se mai poate schimba.
În iulie, Spring se mai vindea doar în câteva sute de exemplare. Începând cu septembrie, livrările au depășit o mie de exemplare, dar deloc convingător.
Surpriza a început în noiembrie, când cifrele lui Spring au ajuns la circa 3.600 de unități înmatriculate, iar în decembrie Spring s-a întors la volume apropiate de momentele sale de glorie.
Cu 4.300 de exemplare vândute în ultima lună a anului, Dacia Spring a egalat, practic, vânzările lui VW ID.3 și le-a depășit pe cele ale noii vedete chinezești, MG 4. Scăderea față de volumul din 2023 a fost, pentru Spring, în decembrie, de numai 18%, una care se încadrează în tendințele întregului segment electric din Europa.
CITEȘTE ȘI VIDEO Trump a semnat decretul prin care ordonă declasificarea dosarelor celor trei asasinate care au zguduit AmericaÎn România, Spring a înmatriculat în decembrie 832 de unități, o valoare care a readus modelul Dacia printre cele mai vândute mașini din România, peste volumul înregistrat de Jogger, după ce în lunile anterioare vânzările sale plasau mașina în afara Top 10.
La conferința de prezentare a rezultatelor Dacia pe 2024, Profit.ro l-a întrebat pe Denis le Vot, CEO Dacia, dacă Spring are condiții realiste de revenire, pe o piață dificilă, ținând cont de faptul că eliminarea subvențiilor din Germania șI Franța nu se schimbă, înjumătățirea voucherului Rabla Plus din România nu se schimbă, existența concurenței pe piață nu se schimbă.
Șeful Dacia a spus că are încredere în șansele Spring. „Am lansat noul Spring în ultimele trei luni ale acestui an și vânzările sale au crescut odată cu startul livrărilor. De aceea suntem încrezători că vom putea obține o creștere a vânzărilor Spring în 2025”.
În acest moment, Dacia Spring este cel mai ieftin automobil electric din Europa, în pofida concurenței puternice reprezentată în principal de cele două modele, Citroen e-C3 și Leapmotor 03. De asemenea, noul Hyundai Inster este un concurent puternic pentru Spring. Prețul pe piețele europene se învârte în jurul valorii de 16.900 de euro, fiind aplicată, după caz, o reducere oferită prin diferitele sisteme de subvenționare, acolo unde există.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Primul pas pentru un tren pe ruta Gara de Nord - Snagov PlajăÎn România, Dacia Spring are un preț de pornire de 16.900 euro, preț de listă pentru echiparea Essential, care înseamnă motor de 45 CP, sistem multimedia simplificat, fără navigație, cu tapițerie textilă, Cruise Control și geamuri electrice doar față. Prin Programul Rabla Plus, Spring poate fi cumpărat cu un preț începând de la 11.800 de euro, care rămâne indiscutabil cel mai mic pentru segmentul electric.
Viitorul lui Spring se anunță, pentru moment, unul destuld e bun, dacă semnele pe care le-a transmis în decembrie vor confirma și în următoarele luni. Pe termen lung, Spring are un calendar destul de precis. Undeva, în perioada 2027 – 2028, modelul ar trebui să iasă din fabricație.
La acel moment, Dacia ar urma să lanseze pe piață noua generație Sandero, care va avea și versiune electrică. Nu este încă cert dacă Spring își va mai găsi locul în gama Dacia, cu o altă generație, având în vedere că Renault își va lansa propriul model de segment A, Twingo, cu un preț de circa 19.000 de euro.
CITEȘTE ȘI Musk critică planul de investiții în inteligența artificială prezentat de TrumpPentru Spring, viitorul ar fi posibil doar dacă va fi produs în Europa sau în apropiere (de exemplu Maroc), la costuri reduse, astfel încât să poată fi vândut în continuare la prețul actual, de 16 – 17.000 de euro. Acest lucru ar însemna, însă, o concurență prea mare pentru Twingo, o situație pe care Renault nu și-o dorește cu siguranță.
Până atunci, însă, Spring mai poate vinde volume bune, de 40.000 – 50.000 de unități anual, ceea ce înseamnă alte 120.000 – 150.000 de vehicule în următorii trei ani.