Europa a încheiat anul 2022 cu o scădere de aproape 5 procente pe piața de autoturisme, chiar dacă ultimele cinci luni au adus o mult așteptată revenire a pieței. România rămâne astfel una dintre puținele țări cu creștere, iar Dacia, una dintre mărcile cu un avans considerabil în anul care s-a încheiat.
România a avut în 2022 cea mai mare creștere dintre țările cu piețe majore de automobile, fiind totodată a patra cea mai mare creștere din întreaga UE. Cu un avans de 6,7% al înmatriculărilor de autoturisme, țara noastră a înregistrat 129.328 unități, cu circa 8.000 mai multe decât anul anterior, și depășește astfel Ungaria, pentru prima dată după mulți ani.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din totalul țărilor UE, doar șase au reușit să înregistreze o creștere a înmatriculărilor față de 2021, însă lucrurile s-au îmbunătățit considerabil pe finalul de an. Luna decembrie a adus un avans de 12,8% pentru întreaga piață, cu un total de 896.967 autoturisme înregistrate în cele 26 de țări ale UE care furnizează date ACEA. La finalul lunii decembrie, piața auto din UE înregistra, pe cele 12 luni, 9,25 de autoturisme noi, cu circa 450.000 mai puține decât în 2021.
Situația mărcilor auto nu a fost, în aceste condiții, deloc fericită, doar 9 mărci având rezultate mai bune decât cele din 2021, dintr-un total de peste 30 de mărci existente pe piață. Dacia a fost marca de volum cu cea mai mare creștere, 13,8%, având un volum de autoturisme vândute și înmatriculate de 440.193, pe piața din UE, și de 475.511 de unități inclusiv în UK, Islanda și Norvegia.
Performanța mărcii Dacia nu este cea mai bună pe continent, în istoria sa, recordul fiind înregistrat în 2019, însă valorile încep să se apropie de cifrele de acum trei ani. Grupul din care face parte marca românească, Renault Group, a încheiat anul cu o scădere de 4,3%, din cauza declinului mare, de 15,2%, al mărcii de bază, Renault.
Aceasta s-a înscris în plutonul numeros al mărcilor care au pierdut clienți în anul 2022, printre cele mai mari (din categoria mărcilor de volum) numărându-se Fiat (-17,6%), Citroen (-16,6%), Opel (-12,8%), SEAT (-12%) sau Skoda (-8,4%).
CITEȘTE ȘI FOTO Primele fotografii-spion cu noua mașină care va fi fabricată la CraiovaDacia a câștigat în acest fel cotă de piață, ajungând la 4,8%, cu 0,8 puncte peste valoarea din 2021, și s-a așezat pe locul 9 în clasamentul celor mai vândute mărci din Europa, depășind nume „grele” ale industriei europene, Ford, Fiat, Citroen, Opel, SEAT, dar și asiaticele Hyundai, Kia sau Nissan, și s-a apropiat foarte mult de rivalii de la Skoda, aflați în declin.
Lider al pieței europene de autoturisme rămâne VW, cu un milion de autoturisme înmatriculate, dar o scădere de 5,2%, urmată la mare distanță de Toyota, cu 635.500 de unități, și Peugeot (556.591), care depășește pentru al doilea an Renault (541.493 unități).
Top 10 mărci în UE - 2022:
Este interesant de menționat și faptul că Hyundai Group, care a avut creșteri cu ambele mărci ale sale, s-a apropiat la o distanță foarte mică de grupul Renault, care riscă astfel să coboare pe locul patru, dacă declinul mărcii Renault continuă.