Schimbarea aeronavei cu ocazia escalei într-o țară din afara UE nu schimbă cu nimic faptul că două sau mai multe zboruri care fac obiectul unei rezervări unice trebuie considerate un singur zbor cu legătură directă, iar în cazul unei întârzieri pasagerii sunt îndreptățiți la compensație, conform reglementărilor europene, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Decizia CJUE a pornit de la cazul unei pasager din Germania, care a rezervat la Royal Air Maroc un zbor de la Berlin (Germania) la Agadir (Maroc) cu escală și schimbarea aeronavei la Casablanca (Maroc). Când s-a prezentat la Casablanca pentru a se îmbarca în aeronava cu destinația Agadir, Royal Air Maroc i-a refuzat îmbarcarea, motivând că locul său fusese reatribuit altui pasager. Pasagerul german s-a îmbarcat în cele din urmă într-o altă aeronavă a Royal Air Maroc și a ajuns la Agadir cu o întârziere de patru ore față de orarul prevăzut inițial.
Câna a solicitat ulterior să fie despăgubit pentru această întârziere, Royal Air Maroc a refuzat să admită cererea pasagerului, pentru motivul că nu putea invoca un drept la compensație în temeiul Regulamentului Uniunii privind drepturile pasagerilor aerieni.
CITEȘTE ȘI Senatorii au modificat legislația pentru a permite Primăriei Capitalei să preia Centura BucureștiuluiÎn fapt, acest regulament nu se aplică zborurilor efectuate exclusiv în afara Uniunii Europene, dar întrucât aeroporturile din Casablanca și Agadir sunt situate în Maroc, aplicabilitatea regulamentului depinde de faptul dacă cele două zboruri (Berlin-Casablanca și Casablanca-Agadir), care au făcut obiectul unei rezervări unice, trebuie calificate drept un singur zbor (cu legătură directă) cu plecarea dintr-un stat membru (Germania) sau dacă trebuie avute în vedere separat, astfel încât zborul de la Casablanca la Agadir nu ar intra sub incidența regulamentului.
Un tribunalul Regional din Berlin a solicitat Curții de Justiție să interpreteze regulamentul.
Curtea a decis că regulamentul se aplică unui transport de pasageri efectuat în temeiul unei rezervări unice și care cuprinde, între plecarea sa de pe un aeroport situat într-un stat membru (Berlin) și sosirea sa pe un aeroport situat într-un stat terț (Agadir), o escală programată în afara Uniunii (Casablanca), cu schimbarea aeronavei.
Potrivit Curții, atunci când două (sau mai multe) zboruri au făcut obiectul unei rezervări unice, aceste zboruri constituie un ansamblu din perspectiva dreptului la compensație al pasagerilor. Aceste zboruri trebuie considerate, așadar, unul și același „zbor cu legătură directă”.
CITEȘTE ȘI Guvernul legalizează ca dispecerate aplicațiile online folosite ca taxi, în contextul disputei acestora cu serviciile de ridesharingCurtea arată, în plus, că schimbarea aeronavei care poate interveni cu ocazia unui zbor cu legătură directă nu are nicio incidență asupra acestei calificări. Astfel, nicio dispoziție din regulament nu condiționează calificarea drept zbor cu legătură directă de împrejurarea că toate zborurile care îl alcătuiesc trebuie să fie efectuate cu aceeași aeronavă.
Prin urmare, un transport precum cel în discuție în speță trebuie să fie considerat, privit în ansamblul său, drept un singur zbor cu legătură directă și, pe cale de consecință, ca intrând sub incidența regulamentului.