Corpul de control al prim-ministrului a constatat, în cadrul unei acțiuni de control și documentare la compania aeriană națională Tarom, ”aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni”, care au fost înaintate Parchetului. Pe lângă aceste date pe care nu le-a făcut publoce, Corpul de control a constatat încălcarea legislației în vigoare privind managamentul corporativ, respectiv cu privire la numirea conducerii companiei, dar și a legislației privind prelucrarea datelor personale, cât și neclarități cu privire la încheierea contractului de de leasing operațional și buy-back.
Acțiunea de control a fost declanșată după instalarea Guvernului Orban și a vizat perioada 1 ianuarie 2019 - 26 noiembrie 2019. Obiectivele au fost de a verifica respectarea prevederilor legale privind regulile de guvernanță corporativă la nivelul Tarom, precum și modalitatea de operare a aeronavelor din flota companie. De asemenea, a fost analizat modul de îndeplinire de către Ministerul Transporturilor a drepturilor și obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar la Tarom.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Nereguli găsite privind managementul corprorativ
1. La nivelul companiei a fost perpetuată situația provizoratului în administrarea Companiei, astfel că, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, în Consiliul de Administrație al Tarom SA au fost numiți 32 de administratori provizorii.
Potrivit Corpului de control, autoritatea tutelară, respectiv Ministerul Transporturilor, nu și-a îndeplinit obligațiile legale privind declanșarea și desfășurarea procedurii de selecție prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Acest fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situație ce poate afecta performanțele economice ale Companiei pe termen mediu și lung, consideră sursa citată.
2. Totodată, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, conducerea executivă a Companiei a fost asigurată de 8 directori generali numiți exclusiv pentru mandate provizorii, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a Companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari.
Consecințele negative ale instabilității manageriale asupra activității Companiei au fost evidențiate și de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităților de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operațiunile aeriene și navigabilitatea.
3. Deși posturile de membri în Consiliul de Aadministrație al Tarom SA erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de către minister pentru inițierea procedurii de selecție a acestora au fost declanșate după 3 luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate.
4. La data de 19.06.2019, a fost numit în funcție un director general provizoriu al Tarom SA, pentru un mandat de 4 luni (până la 19.10.2019).
La data de 03.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susținerea unei astfel de decizii,
La data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activității directorului general provizoriu al Tarom, membrii Consiliului de Administrație au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului și revocarea acestuia din funcție începând cu data de 16.10.2019.
CITEȘTE ȘI Anunț oficial: Salonul Auto din Geneva, anulat. Autoritățile elvețiene au interzis evenimentele cu peste 1.000 de persoane.În acest din urmă caz este vorba de Mădălina Mezei, iar cu privire la această situație DNA s-a autosesizat anul trecut în uma declarațiilor fostei directoare referitoare la solicitarea ministrului Răzvan Cuc de a ține avioanele la sol în ziua moțiunii de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă, din 10 octombrie.
În privința acestor fapte, raportul Corpului de control arată că:
- În data de 10.10.2019, din cele 42 de zboruri programate și efectuate de aeronavele TAROM SA, 18 zboruri au înregistrat întârzieri (cuprinse între 5 și 45 de minute), durata medie a ”întârzierii la plecare” fiind de 16 minute, în perioada 07-13.10.2019 nefiind înregistrate curse anulate.
- Cu privire la numărul parlamentarilor care au făcut parte din listele de pasageri ale curselor aeriene operate de Companie către București la data de 10.10.2019, din verificări a rezultat faptul că 5 parlamentari au făcut parte din aceste liste.
Având în vedere informațiile apărute în spațiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcție a directorului general al Companiei, precum și faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secției de Combatere a Infracțiunilor Asimilate Infracțiunilor de Corupție din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unității de parchet menționate.
CITEȘTE ȘI Efect al coronavirus - Wizz Air reduce frecvența zborurilor spre unele destinațiiDate despre pasageri, inclusiv miniștri și parlamentari, făcute publice
La data de 28.10.2019, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a comunicat că, în cursul anului 2019, reprezentanții Tarom au notificat autorității trei situații privind încălcări de securitate.
Prima a reprezentat o eroare operațională generată de resetarea softului utilizat pentru emiterea facturilor, investigația finalizându-se fără aplicarea de măsuri corective.
A doua a vizat dezvăluirea către presă a unei liste privind pasagerii unui zbor, prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei stații de lucru, fiind afectate 22 de persoane (dintre care un demnitar-ministru). În urma verificărilor s-a constatat că fapta a reprezentant p încălcare a Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), compania fiind sancționată contravențional cu amendă de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 euro.
A treia notificare s-a referit la publicitatea itinerariului unor pasageri – persoane publice (demnitari – senatori/deputați), precum și interogări ale unor baze de date, investigațiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfășurare.
Potrivit documentelor puse la dispoziție de persoana responsabilă cu protecția datelor cu caracter personal de la Tarom, cea de a treia notificare de încălcare a securității datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 și a semnalat ”apariția în media a unor informații referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne Tarom”.
La nivelul ANSPDCP, se afla în desfășurare o investigație cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei, a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale TAROM SA, operate în data de 10.10.2019, ziua moțiunii de cenzură menționate.
CITEȘTE ȘI Cefin Trucks, importatorul camioanelor Ford în România, afaceri în creștere. " Lucrăm pentru o creștere de peste 20%, în ciuda unei piețe în scădere."Probleme privind managementul flotei
Flota Tarom era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 aeronave cu o vechime cuprinsă între 1-31 de ani.
”Reprezentanții Tarom au concluzionat că imobilizările dese și prelungite pentru remedierea deficiențelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 și ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii xompaniei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate”, arată Corpul de control al prim-ministrului.
Totodată, până la finalizarea verificărilor Corpului de control, contractul de leasing care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de Tarom cu Nordic Aviation Capital DAC, firma de leasing nominalizată în memorandumul încheiat în data de 21.06.2019.
Din informațiile/documentele puse la dispoziția Coroului de control de reprezentanții Tarom, ”nu a reieșit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing Nordic Aviation Capital în vederea derulării operațiunilor de leasing operațional și buy-back, raportat la obligațiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale”.
În cadrul activității de supraveghere derulate la Tarom de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate și neconformități referitoare la implementarea cerințelor privind timpii de muncă și de odihnă a personalului navigant, implementarea cerințelor referitoare la sistemul de management al siguranței și la transportul aerian de bunuri periculoase.
Totodată, la solicitarea Tarom, AACR a desfășurat o investigație cu privire la ”înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot” al companiei, în urma căreia a fost avertizat un pilot cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, fiind sesizată Poliția Transporturi pentru ”un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor”.
CITEȘTE ȘI FOTO Primele fotografii-spion cu noua Sandero StepwayCorpul de control al prim-ministrului mai arată că ”au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă”. Datele și informațiile care vizează constatarea săvârșirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi însă comunicate, fiind exceptate de la legislația privind accesul liber al cetățenilor la informașii de interes public.
Tarom a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exercițiile financiare aferente perioadei 2008-2018, iar în primele opt luni ale anului 2019, Compania a înregistrat pierdere brută. În primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o ușoară redresare a performanțelor economice ale Companiei.
Ajutorul a fost avizat săptămâna aceasta de Comisia Europeană.