Guvernul discută joi un memorandum pentru acordarea, în 2020, a unui ajutor de salvare, completat cu un ajutor de restructurare operatorului național aerian Tarom. După cum a relatat, în exclusivitate, Profit.ro încă de anul trecut, soluția a fost dată de consultantul extern contractat de Tarom, care a recomandat Guvernului să acorde companiei un ”împrumut de salvare”, pe termen scurt, pentru implementarea unui plan de restructurare, dar și de un împrumut pe termen mediu, sub forma unui ajutor de stat, pentru modernizarea flotei comerciale. Măsurile ar putea avea un rezultat financiar de 30 milioane dolari anual, potrivit documentului prezentat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată înainte pe Profit Insider
De ce este important: Potrivit rezultatelor financiare publicate la Ministerul Finanțelor, în 2018, Tarom și-a adâncit pierderile de la 175,5 milioane de lei la aproape 183 de milioane de lei, în timp ce afacerile au crescut cu aproape 17%, la 1,2 miliarde de lei.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a cerut ca pe ordinea de zi suplimentară a ședinței de Guvern să fie discutat un memorandum pentru un ”ajutor de salvare Tarom pentru 2020, completat cu un ajutor de restructurare”. Bode nu a precizat valoarea acestor ajutoare.
UPDATE ora 17,00 Ajutorul de salvare va consta în acordarea unui împrumut de la Trezorerie, în sumă de 195 milioane lei, ”în absența căruia practic Tarom, începând din luna martie, ar fi în imposibilitatea finanțării activității curente”, a anunțat, după ședința de Guvern, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.
Acesta a precizat că ajutorul de salvare se va putea transforma în ajutor de restructurare, după notificarea și aprobarea Comisiei Europene, iar în urma aprobării ajutorului de salvare compania trebuie să vină cu un plan de restructurare.
Potrivit documentului oficial, prezentat de Profit.ro, Tarom a contractat un consultant extern pentru elaborarea unui plan de măsuri de eficientizare a activității.
Conform acestui consultant, pentru continuarea activității și implementarea unei strategii coerente de dezvoltare, Tarom are nevoie urgentă de restructurare precum și de susținere financiară pe termen scurt și mediu, pe următoarele două direcții:
- Implementarea unul plan de de restructurare care să vizeze atât optimizarea veniturilor (prin optimizarea rutelor actuale, îmbunătățirea strategiei de preț etc.), cât și reducerea costurilor (măsuri care să susțină transformarea organizațională și optimizarea principalelor categorii de costuri).
- Modernizarea flotei, având în vedere necesitatea înlocuirii în operare a aeronavelor ATR42/72 și B737-300.
De altfel, la finele iunii iunie 2019, conducerea Tarom a fost mandatată de acționarul majoritar să achiziționeze un număr de nouă aeronave noi de tipul ATR, care vor înlocui cele 9 avioane ATR vechi ale companiei.
CITEȘTE ȘI Tarom lansează o nouă ofertă de bilete ieftineTot conform consultantului, Tarom poate genera un impact estimat pe rezultatul financiar de până la 30 milioane dolari anual, ulterior implementării integrale a acestor măsuri.
Pe termen mediu, însă, nevoia de finanțare pentru modernizarea flotei va trebui acoperită prin surse externe, a recomandat consulatntul companiei baționale.
Astfel, ar fi necesare:
- Accesarea unui împrumut pe termen foarte scurt (împrumut de salvare) care să finanțeze implementarea planului de restructurare, pe o perioadă de maximum 6 luni.
- Accesarea unui ajutor de stat care să finanțeze modernizarea flotei și activitatea pe termen mediu, pe o perioadă de până în 5 ani.
CITEȘTE ȘI Producție record la Dacia, în 2019, chiar dacă în decembrie volumul a scăzut. Ford a înregistrat o scădere ușoară, față de 2018