Vânzările de automobile electrice au fost puternic stimulate în ultimii doi ani, iar numărul acestor vehicule a crescut substanțial în majoritatea țărilor Uniunii Europene. Cu toate acestea, mai sunt țări unde procentajul de penetrare a propulsiei electrice a rămas în urmă. Din fericire, România nu se află printre acestea, potrivit cifrelor publicate de ACEA.
Asociația Constructorilor de Automobile din Europa susține că variațiile de penetrare a propulsiei electrice în rândul țărilor europene este direct proporțională cu stadardele de viață din aceste țări. Datele au rezultat dintr-un recent studiu făcut de asociație.
Datele cumulate la nivel europeană arată că în 2020 vânzările de automobile complet electrice și hibride cu încărcare au urcat la o pondere medie europeană de 10,5% din totalul vânzărilor de automobile noi din UE. Există un număr de 10 state care au o pondere de sub 10% din totalul vânzărilor, dintre care cinci au valori extrem de mici. România este între cele 10 cu o pondere de sub 10%, dar nu este una dintre cele cinci cu rezultate foarte slabe.
Analiza datelor colectate de ACEA demonstrează că atracția pentru vehicule electrice este strâns legată de valoarea PIB-ului pe cap de locuitor, ceea ce confirmă faptul că prețul reprezintă un obstacol major pentru achiziția acestui tip de automobil.
„Așa cum este cazul cu distribuția infrastructurii de încărcare, aici există o clară separare la accesibilitatea mașinilor electrice între Europa Centrală și de Est și Europa de Vest, așa cum există o divizune pronunțată între Nord și Sud”, a declarat Eric Mark Huitema, director general ACEA.
Țările cu o cotă de piață a vehiculelor electrice mai mică de 3% au un PIB de sub 17.000 de euro. Este cazul țărilor din Europa Centrală și de Est, dar și al Greciei. Mai mult, cele cinci țări cu cel mai redus impact al mașinilor electrice au și foarte puține puncte de încărcare, sub 1% din totalul din UE.
De cealaltă parte, o cotă de piață de peste 15% a mașinilor electrice poate fi întâlnită doar în țările bogate din Europa de Nord cu un PIB mediu de peste 46.000 de euro.
Aproape trei sferturi din toate vânzările de mașini electrice din UE, mai precizează ACEA, sunt concentrate în patru țări din Europa de Vest cu unele dintre cele mai mari PIB-uri (Suedia, Olanda, Finlanda și Danemarca). Sfertul rămas este distribuit între restul de 23 de țări membre.
„Pentru a continua acest progres pe drumul către zero (n.r. emisii), Comisia Europeană trebuie să se asigure urgent că toate condițiile corecte sunt îndeplinite și că nicio țară sau cetățean nu sunt lăsați în urmă. Vehiculele cu zero emisii trebuie să fie accesibile și convenabile pentru fiecare”, mai spune Huitema.
CITEȘTE ȘI FOTO Românii își pot comanda deja Dacia Duster facelift, în Germania, la cel mai mic preț din EuropaConstructorii auto solicită în aceste condiții subvenții potrivite pentru a stimula vânzările de vehicule electrice pe termen lung și angajamente pentru ținte de infrastructură pentru statele membre.
PIB contra mașini electrice
ACEA publică cu această ocazie lista țărilor cu cea mai mică penetrare a vehiculelor electrice din UE, precum și lista țărilor cu cea mai mare pondere a acestor vehicule, în corelare cu valoarea PIB-ului acestor țări. La coada clasamentului se află Cipru, Lituania, Estonia, Croația și, surprinzător, Polonia.
România nu se află între cele cinci țări cu cea mai slabă pondere a mașinilor electrice, chiar dacă se numără printre țările cu cel mai mic PIB per capita, datorită subvențiilor mari pe care statul român le acordă la achiziția unui vehicul electric sau unul plug-in hibrid. Practic, cu cei aproximativ 10.000 de euro primiți subvenție în Programul Rabla Plus, românii beneficiază de cea mai mare reducere din Europa a prețului unei mașini complet electrice.
Anul trecut, achizițiile de vehicule complet electrice și plug-in hibrid au urcat în România până la 8.902 unități, o creștere de aproape 35% față de 2019, chiar dacă piața autovehiculelor noi a scăzut în 2020. Ponderea acestor vehicule în vânzările de mașini noi din țară a urcat la 7,1%, o valoare care plasează puțin sub media europeană. Cu un an înainte, cota de piață a vehiculelor electrificate era la noi de 4,2%.
Top 5: Țările cu cele mai mici vânzări
de mașini electrice/PIB per capita (2020)
Cipru: 0.5% – €23,580
Lituania: 1.1% – €17,460
Estonia: 1.8 % – €20,440
Croația: 1.9% – €12,130
Polonia: 1.9% – €13,600
Top 5: Țările cu cele mai mari vânzări
de mașini electrice/PIB per capita (2020)
Suedia: 32.2% – €45,610
Olanda: 25.0% – €45,790
Finlanda: 18.1% – €42,940
Danemarca: 16.4% – €53,470
Germania: 13.5% – €40,070