O analiză detaliată a pieței auto din România în primul trimestrul al acestui an relevă ce se întâmplă în segmentul electric, care a frânat vertiginos din cauza situației neclare a Programului Rabla.
Cifrele privind înmatriculările, analizate de Profit.ro, sunt ușor diferite față de cele raportate inițial, ca urmare a eliminării din segmentul de autoturisme a vehiculelor comerciale pentru pasageri, încadrate ca autoturisme la înmatriculare.
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Acesta este un subiect discutat de-a lungul anilor și care încă mai produce controverse în industria auto locală.
Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu +10,4%, față de martie 2024, conform datelor actualizate de APIA, adică o valoare mai mare decât cea anunțată de DGPCI (MAI). În același timp, autoturismele electrificate (electrice și PHEV) au o creștere de 19,5%, atingând o cotă de piață de 25,9%.
Autoturismele electrice au înregistrat o scădere de -58,8%, cu o cota de piață care s-a redus dramatic la doar 2,7%.

Nu în ultimul rând, vehiculele comerciale ușoare plus cele minibus au scăzut în martie cu -25,7%, în timp ce vehiculele grele plus autobuze au o scădere de -12,4%, față de luna similară a anului 2024.
Chiar dacă piața totală, autoturisme plus vehicule comerciale, are un avans de 3,3% față de luna martie a anului 2024, piața se confruntă cu o tendință descrescătoare, respectiv o scădere de -12,9% față de februarie 2025, deși a fost o lună cu mai puține zile lucrătoare.
Dan Vardie, președintele APIA, spune că cifrele reprezintă un semnal de alarmă: „Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%.

Este un semnal de alarmă puternic: fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice. Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință”.
Pe segmentul de autoturisme, volumul raportat de APIA este ușor mai mic decât cel de la DGPCI, de 9.850 unități, din care Dacia a avut cea mai mare pondere, cu 2.359 de autoturisme, reprezentând o scădere de -2,8% față de martie 2024. După trei luni, Dacia are un avans de 2,2%, cu 9.901 autoturisme.
Pe primul loc la mărcile de import, Toyota a avut un volum în martie de 925 de vehicule, în creștere masivă cu 25,3%, ajungând după trei luni la 2.874 unități și o creștere de 12,1%.

În total, piața de autoturisme a ajuns, în intervalul ianuarie – martie, la 33.451, cu o creștere modestă, de 2,4% față de 2024.
Cele mai vândute modele din acest an au fost Dacia Duster, cu 3.187 de unități, dar în scădere cu -9% față de anul trecut, urmat de Dacia Logan, cu 3.122 unități, în creștere cu 12,5%, și de Skoda Octavia, cu 1228 unități, în creștere cu 28,2%.
Este o surpriză faptul că celelalte modele Dacia - Sandero, Jogger și Spring - au fost depășite de alte modele de import, dar explicația vine din așteptarea pieței pentru tichetele Rabla, care pentru clienții Dacia sunt extrem de importante.
În ceea ce privește segmentarea pieței, putem observa o scădere masivă a segmentului A (acolo unde se află Dacia Spring), cu -55,7%, și de asemenea un declin destul de mare în segmentul D (clasa medie, reprezentată de VW Passat), cu -14%. În rest, segmentele celelalte au înregistrat creșteri, cea mai puternică fiind cea din segmentul B, +21%.
SUV-urile continuă să fie cele mai vândute caroserii din România, având 54,5% din totalul pieței, fiind urmat de hatchback-urile compacte, care au 27,9%.

Situația pe combustibili evidențiază în primul rând creșterea de pe zona de benzină plus mild-hybrid, acolo unde Dacia a scos pe piață motorizările de la Duster.
Cu 26,5% mai multe decât anul trecut, ponderea motoarelor de acest tip a urcat la 62,5% din toate motorizările vândute, în timp ce motoarele cu încărcare la priză (electrice și plug-in hybrid) au ajuns la 25,6%.
Pentru electrice, scăderea față de anul trecut a fost una uriașă: de la 7,3% la doar 2,7%, sugerând așteptarea foarte mare pentru Programul Rabla.

Dacia a rămas, cu ajutorul lui Spring, cea mai vândută marcă de automobile electrice, chiar dacă are o scădere de 17,2% (1.013 unități), urmată de Tesla (220 unități), care a pierdut în primul trimestru din acest an 78,4% (anul trecut vindea în trimestrul 1 1020 vehicule), și de Renault, care a crescut ușor, la 162 de vehicule vândute, cu 31,7% mai multe (de la 123 în 2024).
Pe segmentul PHEV, cele mai vândute automobile au fost Ford Kuga (creștere de 9,2%), VW Golf și Toyota RAV4. Pe segmentul FHEV, noul lider este Dacia Duster, care a depășit Toyota RAV4 și Corolla.

Pe segmentele de vehicule comerciale ușoare, Ford a fost și în trimestrul 1 liderul pieței, la mare distanță în fața VW, pe locul al treilea aflându-se IVECO.
În același timp, cel mai vândut model a fost IVECO Daily, în timp ce Ford a avut modelele de pe locul doi, Ford Ranger, în creștere cu 131%, și Transit, scădere cu 14,2%.