Comisia Europeană a amendat patru transportatori maritimi de automobile și trei furnizori de componente auto cu o sumă totală de 546 milioane de euro pentru că ar fi format carteluri, acționând concertat în vederea stabilirii prețurilor pentru transportul vehiculelor.
Potrivit Comisiei, transportatorii maritimi CSAV (Chile), “K” Line, MOL și NYK (Japonia) și WWL-EUKOR (Norvegia/Suedia) au făcut parte, aproape 6 ani, dintr-un cartel ce activa în sectorul transportului maritim intercontinental de vehicule, patru dintre companii fiind amendate cu o sumă totală de 395 milioane de euro.
O anchetă a Comisiei a relevat că directorii de vânzări ai celor cinci companii s-au întâlnit de mai multe ori, în perioada octombrie 2006 – septembrie 2012, și au ținut legătura prin telefon pentru a coordona prețurile pentru transportul vehiculelor, dar și ca să își distribuie clienții și să facă schimb de informații sensibile legate de prețuri și tarife suplimentare, impuse pentru a amortiza pierderile din fluctuațiile cursului de schimb și ale prețurilor petrolului.
CITEȘTE ȘI Bosch achiziționează startup-ul american SPLT și intră pe piața de ridesharingCartelul a afectat atât importatorii de automobile și consumatorii finali din Europa, în condițiile în care vehiculele importate au fost vândute în Spațiul Economic European (SEE), cât și producătorii auto de pe continent, deoarece vehiculele produse de aceștia au fost exportate în afara SEE, susține Comisia.
Ancheta în acest caz a pornit de la o sesizare făcută de transportatorul nipon MOL, care a primit imunitate și a fost scutit de plata unei amenzi de circa 203 milioane de euro.
Cea mai mare amendă, de 207,35 milioane de euro, a fost impusă companiei norvegiano-suedeze WWL-EUROKOR, NYK a fost amendată cu 141,82 milioane de euro, K Line cu 39,1 milioane de euro, iar CSAV cu 7,033 milioane de euro.
Într-un caz separat, Comisia a constatat că furnizorii de componente auto Bosch (Germania), Denso și NKG (ambii din Japonia) au făcut parte dintr-un cartel privind furnizarea de bujii către producătorii auto din SEE.
Amenda impusă în acest caz este de 76 milioane de euro, împărțită între Bosch (45,834 milioane euro) și NKG (30,265 milioane euro), în condițiile în care Denso a cerut și primit imunitate în schimbul denunțării cartelului.
O a treia sancțiune privește două carteluri legate de sisteme de frânare în care au fost implicate companiile TRW (în prezent ZF TRW, din Germania), Bosch și Continental, de asemenea din Germania.
Primul cartel a operat între februarie 2007 și martie 2011, cele trei companii fiind acuzate că s-au înțeles cu privire la prețurile de vânzare ale sistemelor de frânare hidraulice către doi clienți, și anume Daimler și BMW.
CITEȘTE ȘI Uber lansează un nou serviciu. Clienții trebuie să meargă o porțiune pe jos, dar plătesc mai puțin cu 75% decât pentru UberXCel de-al doilea cartel format de ZF TRW, Bosch și Continental a fost activ în perioada septembrie 2010 – iulie 2011, activitatea acestuia fiind legată de o licitație organizată de Volkswagen pentru achiziția de sisteme de frânare.
Comisia a impus o amendă totală de 75 milioane de euro în acest caz. TRW a primit imunitate totală pentru ca a denunțat unul dintre cele două carteluri și a evitat plata unei amenzi de circa 54 milioane de euro, iar Continental a beneficiat de imunitate parțială pentru că a notificat Comisia de existența celuilalt cartel, evitând plata unei amenzi de 22 milioane de euro.
În final, Continental a primit o amendă de 44 milioane de euro, iar Bosch de aproximativ 20 milioane de euro pentru implicarea lor în cele două carteluri.
Toate companiile sancționate au recunoscut că au făcut parte din carteluri și au fost de acord să soluționeze anchetele, beneficiind și de reducerea amenzilor cu 10% până la 50% din valoarea acestora.