Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) va fi obligată să publice semestrial, pe pagina de internet proprie, un raport de activitate care va cuprinde informaţii privind organizarea şi operaţionalizarea companiei, precum şi stadiul detaliat al proiectelor de investiţii pe care le administrează. În schimb, CNIR va fi lipsită de un consiliu de transparență.
Obligația a fost instituită de către Parlament, prin modificarea ordonanței de urgență prin care Guvernul Cioloș a decis, încă din spetmebrie 2016, transformarea fostei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) în două companii distincte, respectiv Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Camera Deputaților a adoptat abia astăzi ordonanța respectivă, prin vot final, dar deputații i-au adus și unele modificări, printre care și obligarea CNIR de a face public, la fiecare 6 luni, stadiul detaliat al proiectelor naționale de infrastructură.
Astfel de obligații sunt prevăzute și pentru alte instituții, autorități sau administrații publice, dar de obicei nu sunt respectate.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tarom face un prim pas spre eficientizare, cu un sistem IT care va trimite pasagerilor mesaje la maximum 10 minute după aterizare, le va propune oferte personalizate și va monitoriza tarifele altor operatoriOrdonanța prevedea și înființarea unui consiliu de transparență la nivelul CNIR, dar acesta a fost eliminat de majoritatea de guvernământ din forma finală a actului normativ.
Printre alte modificări aduse ordonanței, deputații au eliminat și prevederile privind grila salarială a angajaților CNIR, care urmează a fi stabilte prin hotărâre de guvern, ca și statutul companiei.
CNIR a preluat de la CNADNR proiectele de modernizare a Centurii Sud București și de construcție a ringului II Centura Sud București, a autostrăzilor Sibiu - Pitești și Târgu Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni, precum și a drumului expres Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău – Pașcani.
Compania a fost înființată cu un capital social inițial de 50 de milioane de lei, subscris și integral vărsat în numerar de stat în calitate de acționar unic, și va funcționa sub autoritatea Ministerului Transporturilor. CNIR poate participa cu capital la constituirea de societăți comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice și/sau juridice, române și/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructură rutieră.
CITEȘTE ȘI Drumurile din România sunt cele mai nesigure din Uniunea EuropeanăLa rândul său, CNADNR a fost reorganizată sub denumirea Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), având ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră. Proiectele aflate în execuție, odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către compania de investiții nou-înființată.
Recent, la conducerea CNAIR a fost reinstalat Narcis Neaga, care ocupase în perioada 2012-2015 funcția de șef al CNADNR. Narcis Neaga a fost demis de la conducerea CNADNR în decembrie 2015, ca urmare a unei inspecții a Corpului de control al Ministerului Transporturilor cu privire la unele nereguli depistate în construcția autostrăzii Sibiu-Orăștie.