CFR Călători a pregătit, pentru anul viitor, dotarea cu instalații de climatizare a doar 59 de vagoane dintr-un necesar de peste 400, după cum relevă un document consultat de Profit.ro, deși, până în 2017, ar trebui asigurată climatizarea în toate trenurile de călători. Compania nu a mai primit din 2011 fonduri pentru investiții, deși ar trebui să modernizeze 600 de vagoane pentru a respecta normele UE. CFR rămâne după fiecare an și cu 3.000 de geamuri crăpate sau sparte de persoane care aruncă în trenuri cu diverse obiecte sau cu pietre.
Din totalul celor 600 de vagoane care trebuie modernizate, anul viitor vor fi reabilitate doar 25, iar alte 15 vagoane vor intra în reperații generale.
Un document oficial consultat de Profit.ro și semnat de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, fost manager al CFR Călători, arată că operatorul național de transport feroviar pentru călători nu a mai beneficiat din 2011 de investiții pentru achiziția de material rulant sau pentru modernizarea mijloacelor de transport existente.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit documentului citat, 600 de vagoane, rame electrice sau automotoare au nevoie să fie aduse la standarde europene, prin modernizarea mobilierului, dar necesită și reconstrucția cabinelor de toaletă și echiparea lor cu WC-uri ecologice de tip vacuumatic.
Mai mult, pentru a respecta directivele europene cu privire la condițiile de confort, CFR trebuie să asigure climatizarea în toate tipurile de garnituri până în ianuarie 2017.
Predecesorul lui Costescu la minister, Iulian Matache, chiar a emis în această toamnă un ordin care prevede climatizarea tuturor trenurilor de călători până în 2017. Directorul general al companiei, Iosif Szentes, asigura atunci că există bani pentru achiziții și arăta că dotarea unui vagon cu o astfel de instalație de climatizare costă circa 400.000 lei.
Documentul semnat de actualul ministru, Dan Costescu, relevă că este necesară dotarea cu instalații de climatizare a peste 400 de trenuri din parcul CFR Călători sau achiziția altora noi, în același număr.
Cu toate acestea, în planul obiectivelor de investiții pentru anul viitor, CFR Călători a prevăzut echiparea cu instalații de climatizare a doar 59 de vagoane.
De asemenea, anul viitor nu vor fi modernizate decât 25 de vagoane, iar încă 15 vor intra într-un proces de reparație generală.
Ministrul Costescu se plânge în document și de faptul că, anual, CFR înregistrează aproximativ 3.000 de geamuri crăpate sau sparte ca urmare a faptului că persoane răuvoitoare aruncă în trenuri cu diverse obiecte sau cu pietre. Înlocuirea unei ferestre de vagon costă între 150 lei și 900 lei, dar, în cazul unui automotor, costul înlocuirii unui geam lateral este de 4.000 euro, iar pentru un parbriz de automotor deteriorat CFR Călători plătește 10.000 euro.