Comisia Europeană a propus măsuri de îmbunătățire a circularității sectorului autovehiculelor, care acoperă proiectarea, producția și tratarea vehiculelor scoase din uz, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Se preconizează că acțiunile propuse vor genera venituri nete în valoare de 1,8 miliarde euro până în 2035, cu crearea de locuri de muncă suplimentare și creșterea fluxurilor de venituri pentru industria de gestionare și reciclare a deșeurilor. În plus, acestea vor contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere în țările terțe prin prevenirea exportului de vehicule neapte pentru circulație și prin reducerea poluării nocive și a riscurilor pentru sănătate în țările care importă vehicule uzate din UE, scrie Agerpres.
De asemenea, se preconizează că regulamentul propus, care înlocuiește directivele actuale privind vehiculele scoase din uz și privind posibilitățile de reutilizare, reciclare și recuperare, va aduce beneficii substanțiale pentru mediu, inclusiv o reducere anuală de 12,3 milioane de tone de emisii de CO2 până în 2035, o mai bună valorificare a 5,4 milioane de tone de materiale și o recuperare sporită a materiilor prime critice. Punerea în aplicare a regulamentului va duce la economii de energie pe termen lung în etapa de producție, la reducerea dependenței de materiile prime importate și la promovarea unor modele de afaceri durabile și circulare.
"Propunem astăzi norme pentru ca vehiculele să devină circulare prin proiectare și pentru a se asigura că, la sfârșitul ciclului lor de viață, vehiculele sunt o sursă de piese de schimb valoroase, de materii prime critice și de alte resurse esențiale, cum ar fi plasticul reciclat de înaltă calitate și oțelul. Această nouă abordare va face industria europeană a autovehiculelor mai durabilă și mai rezilientă, va reduce dependența de materiile prime și de energia primară, va stimula sectorul reciclării din UE și va consolida piețele pentru piesele de schimb și materialele secundare utilizate", a declarat comisarul pentru mediu, Virginijus Sinkevicius.
Potrivit Executivului comunitar, îmbunătățirea circularității în proiectarea și producția de vehicule va contribui la asigurarea faptului că acestea pot fi demontate cu ușurință. Producătorii de autoturisme vor trebui să furnizeze instrucțiuni clare și detaliate pentru dezmembrare cu privire la modul de înlocuire și de îndepărtare a pieselor și componentelor în timpul utilizării și al scoaterii din uz a unui vehicul. De asemenea, 25% din materialele plastice utilizate pentru construirea unui vehicul nou vor trebui să provină din reciclare, din care 25% trebuie reciclate de la vehicule scoase din uz.
În plus, măsurile vor duce la recuperarea mai multor materii prime de mai bună calitate, inclusiv a materiilor prime critice, a materialelor plastice, a oțelului și a aluminiului. 30% din materialele plastice provenite de la vehicule scoase din uz ar trebui reciclate. Măsurile suplimentare vor sprijini piața pentru reutilizarea, refabricarea și recondiționarea pieselor și componentelor unui vehicul. Statele membre sunt încurajate să ofere stimulente garajelor și atelierelor de reparații pentru a sprijini vânzarea de piese de schimb.
Potrivit CE, noile norme vor consolida responsabilitatea producătorilor prin instituirea unor scheme naționale de răspundere extinsă a producătorilor în temeiul unor cerințe uniforme. Aceste sisteme vor urmări să ofere finanțare adecvată pentru operațiunile obligatorii de tratare a deșeurilor, să stimuleze reciclatorii să îmbunătățească calitatea materialelor reciclate provenite de la vehiculele scoase din uz, promovând astfel o cooperare consolidată între operatorii de tratare și producători.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault lansează Arkana facelift, cu un an mai devremePentru a opri dispariția vehiculelor, propunerea prevede o mai bună aplicare a normelor actuale și sporește transparența. Aceasta înseamnă mai multe inspecții, urmărirea digitală a vehiculelor scoase din uz în întreaga UE, o mai bună separare a autoturismelor vechi de autoturismele scoase din uz, mai multe amenzi pentru încălcări și interzicerea exportului de vehicule uzate care nu sunt apte pentru circulație. În sfârșit, domeniul de aplicare al acestor măsuri va fi extins treptat pentru a include noi categorii, cum ar fi motocicletele, camioanele și autobuzele, asigurând o acoperire mai cuprinzătoare.
Propunerea Comisiei de regulament privind cerințele de circularitate pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea vehiculelor scoase din uz va fi examinată de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.