Comisia Europeană se teme că producătorii auto din Germania vor căuta să exporte mașinile diesel vechi în Europa de Est. "Exporturile ar însemna împingerea problemei calității aerului dinspre Vest către Est", spune Elzbieta Bienkowska, comisarul UE pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri. Statisticile arată însă că mașinile diesel interzise în Germania au început deja să se mute pe străzile din România.
Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin și companiile auto din Germania au ajuns la un compromis privind reducerea poluării cauzate de vehiculele diesel. Astfel, proprietarii vehiculelor echipate cu motoare diesel mai vechi din orașele germane unde aerul este extrem de poluat vor putea alege între a primi subvenții pentru achiziționarea unor modele mai noi și mai puțin poluante sau o reconfigurare a sistemului hardware.
Analiștii avertizează însă că Germania exportă automobile diesel second-hand într-un ritm record.
CITEȘTE ȘI Toyota - rechemare uriașă: 2,4 milioane de mașini cu propulsie hibrid vor merge în serviceStatisticile arată de altfel că mașinile diesel interzise în Germania au început deja să se mute pe străzile din România. O analiză Profit.ro din luna martie arăta că peste 73% din mașinile second-hand aduse de români din Germania sunt echipate cu motoare diesel, iar aproximativ 3 sferturi din acestea sunt mai vechi de 8 ani, fiind, în cele mai multe cazuri, dotate cu motoare cel mult EURO 4 sau mai poluante.
Analizele efectuate de Profit.ro asupra parcului auto din Germania (date oficiale KBA) relevă că în circulație sunt peste 30 milioane de mașini diesel, din care aproximativ 10 milioane sunt EURO 4, iar alte 6 milioane de vehicule sunt foarte poluante (mai vechi de EURO 4). Un calcul simplu arată că ar fi nevoie doar de 4 ani pentru ca România să absoarbă 1 milion de dieseluri foarte poluante din Germania.
România este pe locul șapte în top, după Ungaria, cu 11.500 de automobile diesel second-hand importate anul trecut din Germania, arată datele Biroului Federal de Statistică, într-un top condus de Italia și Austria.
La rândul său, anul trecut, Bulgaria a importat mai mult de 100.000 de autoturisme second-hand din țările UE, peste o treime din acestea fiind dieseluri extrem de poluante.