Mașinile electrice și hibrid din România au depășit 20% din totalul înmatriculărulor de autoturisme noi, în 2022, potrivit datelor DRPCIV analizate de APIA, în timp ce motorizările diesel au scăzut la un nivel istoric, sub 14% din totalul autoturismelor noi înmatriculate.
Interesul foarte mare al românilor pentru vehiculele electrice și hibride, dar și eliminarea din oferta celor mai mulți producători a motoarelor diesel a produs schimbări esențiale în structura pieței de autoturisme din Români, din punct de vedere al motorizărilor preferate de cumpărători. Datele sintetizate de APIA, pe baza înmatriculărilor, arată că anul trecut au fost cumpărate și înmatriculate 15.441 de autoturisme cu motor electric, atât cele exclusiv cu baterii, cât și cele plug-in hybrid, care permit încărcarea la priză a bateriei de propulsie.
Acestea reprezintă, însumate, 12,1% din totalul pieței de autoturisme noi de anul trecut, ponderea vehiculelor electrice din acest total fiind foarte mare, respectiv 11.611 unități, diferența de 3830 de unități fiind automobile hibride cu încărcare la priză. Creșterea acestui segment față de 2021 a fost de 67,6%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe lângă acestea, autoturismele full-hybrid, adică cele cu recuperare a energiei și posibilitaate de rulare exclusiv electrică pe distanțe mici, fără încărcare la priză, au totalizat 12.279 unități, cee ce corespunde unei cote de piață de 9,6% și unei creșteri de 30,8%. În total, toate autoturismele „verzi”, electrificate, au depășit 27.500 de unități, corespunzător unei cote de piață de 21,7% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi din România.
Ponderea pe care o au aceste autoturisme este una istorică și vine însoțită de o scădere fără precedent a înmatriculărilor de autoturisme diesel. Acestea au coborât la 13,8% din piața de mașini noi, cu un total de 17.679 de unități înmatriculate, ceea ce înseamnă un declin al acestei motorizări de 21,6%. În același timp, motorizările cu benzină au înregistrat un nivel apropiat de cel din anul anterior, cu o creștere ușoară de 4,9%, având totodată cel mai mare volum din totalul pieței, 82.549 unități, corespunzător unei cote de piață de 64,5%.
Cele mai vândute mărci care au oferit mașini electrice au fost Dacia, cu un singur model, Spring, Tesla, cu cele două modele Model 3 și Model Y, Volkswagen, cu modelul e-Up! și familia ID, Hyundai, cu modelele Kona și Ioniq 5, precum și Renault, cu Zoe și Megane E-Tech Electric. Pe segmentul de mașini PHEV, lider a fost în 2022 Mercedes-Benz, urmată de Hyundai și BMW. Pe segmentul de hibride clasice, Toyota și-a păstrat poziția de lider, urmată de Hyundai și Honda.
CITEȘTE ȘI LISTA Cele mai vândute mașini electrice din România. Dacia Spring a devenit refrenul anului, comenzile au sufocat dealeriiReamintim că piața de autoturisme din România a crescut în 2022 cu aproape 7 procente, cu o evoluție peste cea înregistrată de industria auto la nivel european. În total, România a înmatriculat 128.000 de autoturisme noi în ultimele 12 luni, din care cele mai multe au fost Dacia (40.000 de unități), precum și Toyota și Hyundai (câte 10.000 de unități).