Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi și declinul vânzărilor de mașini electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România, susține președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), Dan Vardie.
"Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi și declinul vânzărilor de mașini electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Scăderea dramatică de -33,6% din sectorul BEV este o consecință directă a reducerii bruște a valorii subvențiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA. 2025 va fi un an crucial, iar noii decidenți politici trebuie să vină cu măsuri rapide și eficiente pentru a susține tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu", a menționat Vardie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Analiza realizată de APIA, pe baza datelor DGPCI privind înmatriculările de autovehicule noi și rulate, evidențiază în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, o creștere semnificativă a înmatriculărilor de autoturisme rulate (+10,73%), care au ajuns la 282.352 de unități, reprezentând 69% din totalul pieței auto din România. În această marjă, 65% dintre aceste vehicule sunt mai vechi de zece ani, scrie Agerpres.
În același timp, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 3,6% (125.400 de unități), iar segmentul vehiculelor electrice noi a înregistrat un declin sever, de 33,6%, față de o scădere mai moderată la nivel european, de doar 4,9%.
Pe acest fond, reprezentanții APIA propun viitorilor reprezentanți ai autorităților o serie de măsuri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației prezentate, și anume: restabilirea atractivității vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului "Rabla" 2025 pe o traiectorie eficientă; dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înființarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului; politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori; campanii de informare și educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor "verzi" de transport și a noilor tehnologii asupra sănătății și siguranței în trafic.
APIA este o organizație non-profit, o entitate a industriei auto din România, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile (OICA), dar care nu reunește și cei doi constructori auto din România, Dacia șI Ford Otosan. Aceștia sunt membri în cealaltă asociație, ACAROM.